Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 3 oktober 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    De huidige provinciale concessie voor het plaatsen van laadpalen voor elektrische voertuigen loopt per 21 juli 2024 af en kan niet meer verlengd worden. De provincie wil een nieuwe concessie voor de periode 2024-2028 aanbesteden en heeft gevraagd om middels bijgaand besluit uiterlijk 18 oktober 2023 te laten weten of we aan deze concessie deel willen nemen.

    Besluit

    1. Deel te nemen aan de collectieve aanbesteding voor publieke laadinfrastructuur onder leiding van de Provincie Noord-Brabant;
    2. Mandaat te verlenen aan de algemeen directeur van de Provincie Noord-Brabant voor het nemen van de benodigde besluiten in het kader van de aanbesteding, genoemd onder 1;
    3. De burgemeester te verzoeken om aan de algemeen directeur van de Provincie volmacht te verlenen tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en te machtigen om handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn ten behoeve van vervulling in het kader van de aanbesteding.
  2. B02.OOT

    In de overeenkomsten Wmo is vastgelegd dat bij verlenging van de overeenkomst de tarieven worden geïndexeerd. Daarmee compenseren we voor de prijsstijgingen als gevolg van arbeidsmarkt- ontwikkelingen (OVA) en overige prijsontwikkelingen (CPI). Voor het jaar 2024 betekent dit dat de huidige tarieven met 7,52% worden geïndexeerd.

    Besluit

    1. In te stemmen met de hoogte van indexatie van de tarieven Wmo met 7,52% en daarmee de tarieven voor 2024 (zie bijlage) vast te stellen.
  3. B50.RNO

    De VNG heeft een nieuwe modelverordening 213a Gemeentewet (de verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid) opgesteld. De aanpassingen volgen mede uit de Wet versterking decentrale rekenkamers.
    De modelverordening is zodanig verschillend ten opzichte van de voorgaande modelverordening dat we spreken van nieuwe modelverordening. De wijzigingen komen o.a. voort uit:
    • De Wet versterking decentrale rekenkamers: invoering van de rechtmatigheidsverantwoording;
    • Commissie BBV adviezen;
    • Actualisatie van de schrijfstijl en opmaak.
    De belangrijkste wijziging ten opzichte van de verordening uit 2011 is:
    De onderzoeken worden uitgevoerd door een extern bureau zodat expertise (o.a. benchmark gegevens) en objectiviteit gegarandeerd worden.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,

    1. De Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid 2023 vast te stellen;
    2. de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid van de gemeente Waalwijk 2011 in te trekken;
    3. de 'Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid 2023' te agenderen voor het Auditcomité van 8 november aanstaande.
  4. B51.RNO

    In juli 2022 is door het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena (GR SALHA) aan HEVO opdracht verleend voor het leveren van een Strategisch huisvestingsplan voor het Streekarchief. Middels twee Raadsinformatiebrieven bent u, en is de raad, geïnformeerd over het verloop van dit onderzoek. Bovendien vond op 15 mei jl. een informatieavond plaats op het Streekarchief voor de gezamenlijke gemeenteraden van Altena, Heusden en Waalwijk over dit onderwerp.
    In de vergadering van het algemeen bestuur van het Streekarchief d.d. 3 juli 2023 is door HEVO de eindrapportage gepresenteerd. Op basis daarvan heeft het algemeen bestuur besloten om voor de beoogde (her)huisvesting van het Streekarchief definitief te kiezen voor het eerder bepaalde voorkeursscenario onder de verder in de eindrapportage genoemde voorwaarden. Dit scenario betreft:
    Pelsestraat 17, Heusden (publieksfunctie, kantoor + gedeelte archiefdepot) [renovatie & verduurzaming] Circa 880m2* t.b.v. het Streekarchief (61% van totaal oppervlakte)
    Nieuwbouw Heesbeen (Centraal archiefdepot + aanverwante faciliteiten) [ENG nieuwbouw]-Circa 1.100m2* nieuwbouw t.b.v. het Streekarchief
    Dit leidt met ingang van 2026 tot toename van de structurele jaarlijkse huisvestingslasten en ook zijn er incidentele kosten. Deze zijn zo goed als op dit moment mogelijk is in beeld gebracht. U leest ze concreet terug in bijgevoegd financieel advies.
    Voordat het algemeen bestuur van SALHA (en als ondersteunende en investerende gemeente, de gemeente Heusden) verder kan gaan met dit project, is het van belang om nu al de raden van de deelnemende gemeenten om instemming te vragen met deze plannen en de financiële gevolgen daarvan voor de meerjarenbegroting.
    Tijdige besluitvorming door de raden van de drie deelnemende gemeenten is extra van belang, omdat nieuwbouw van een nieuw depot per 1-1-2026 klaar moet zijn (het depot in Zaltbommel kan niet langer gebruikt kan worden.)
    Hiervoor is in afstemming met Heusden en Altena een raadsvoorstel voor de gemeenten opgesteld.

    Besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. In te stemmen met de plannen van het algemeen bestuur Streekarchief Langstraat Heusden Altena voor:
    - renovatie en verduurzaming van het Stadhuis Heusden vesting, Pelsestraat 17, Heusden (publieksfunctie, kantoor + gedeelte archiefdepot)
    - nieuwbouw depot Heesbeen (centraal archiefdepot + aanverwante faciliteiten).
    en de financiële consequenties van deze plannen.
    2. De financiële consequenties mee te nemen als onontkoombaarheid bij de kadernota 2025 en te verwerken in de meerjarenbegroting van 2026;
    3. Hieraan de voorwaarde te verbinden dat de gemeenten Heusden en Altena instemmen met de plannen en de financiële consequenties hiervan.

  5. B52.RNO

    Conform art. 213 van de Gemeentewet verstrekt de gemeenteraad jaarlijks een opdracht aan de accountant voor de controle op de jaarrekening. De accountant brengt een verslag van bevindingen uit en stelt een controleverklaring op.
    De accountant geeft een oordeel over de getrouwheid van de financiële administratie en sinds 2023 het college over de rechtmatigheid van het financiële beheer. Om de accountant en het college kaders en richtlijnen mee te geven, wordt hiervoor het controleprotocol opgesteld. Uitgangspunt hiervoor is het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV).
    De gemeente Waalwijk kiest voor een verantwoordingsgrens van 3%. Over 2 jaar (oktober 2025) voeren we een evaluatie uit om te bepalen of de verantwoordingsgrens nog in relatie staat tot de maatschappelijke opgave die we als gemeente hebben.
    De gemeente Waalwijk heeft tot op heden altijd maximaal gebruik gemaakt van de ruimte die de verantwoordingsgrens biedt. Het toepassen van een lager percentage voor de verantwoordingsgrens vereist een hogere intensiteit van de verbijzonderde interne controle, waarvoor de organisatie op dit moment nog niet is ingericht. Het traject “basis op orde” is onlangs gestart, waarbij bijvoorbeeld is aangegeven dat de inhaalslag op de Europese aanbestedingen een langere hersteltijd dan 1 jaar kent. In 2023 zijn al wel de nodige voorbereidingen getroffen om het proces van de verbijzonderde interne controle door te ontwikkelen zodat de rechtmatigheidsverantwoording over het boekjaar 2023 door het college kan worden afgegeven.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,
    1. het controleprotocol van de gemeente Waalwijk 2023 vast te stellen.

  6. B53.RNO

    Eind juni 2022 is de nota van uitgangspunten (NvU) voor 2023 vastgesteld. Hierin zijn de volgende indexatiepercentages gehanteerd voor de te verlenen subsidies in 2023: 3,0% voor budgetsubsidies en 2,4% voor overige subsidies.
    Nu de Cao-onderhandelingen van onze stakeholders zijn afgerond en de effecten van de oorlog in Oekraïne op de Nederlandse maatschappij zichtbaar zijn, kan geconcludeerd worden dat de indexatiepercentages 2023 niet in lijn zijn met deze inflatie en dus ongunstige gevolgen hebben voor organisaties in ons maatschappelijk middenveld. Daarom willen wij de Raad voorstellen om een onttrekking te doen van € 172.061 uit de reserve ‘913064 Ondersteuning financieel welzijn inwoners, organisaties en verenigingen’ en deze organisaties een inflatiecorrectie aanbieden in de vorm van een eenmalige financiële bijdrage.
    De uitgangpunten hierbij zijn als volgt:

    1. We hogen de verleende subsidies in 2023 op naar het indexatiepercentage dat gaat gelden in 2024: budgetsubsidies 5,0% (voorheen 3,0%) en overige subsidies 4,4% (voorheen 2,4%);
    2. Waarderingssubsidies voor eenmalige activiteiten worden niet meegenomen;
    3. Enkel reguliere subsidies worden meegenomen (geen subsidies gebaseerd op eerdere compensatieregelingen);
    4. Organisaties die een waarderingssubsidie ontvangen onder de € 5.000, ontvangen eenmalig een bedrag van € 100. Om de administratieve last van het inregelen van deze compensatie te verkleinen en het gehele proces van uitkeren dus te versnellen, is er gekozen voor een vast bedrag;
    5. Organisaties die een waarderingssubsidie ontvangen vanaf € 5.000, ontvangen eenmalig een bedrag van € 200. Wederom is hier gekozen voor een vast bedrag;
    6. Bij organisaties die een exploitatiesubsidie ontvangen, wordt het uitgekeerde subsidiebedrag in 2023 eenmalig verhoogd naar 4,4%;
    7. Bij organisaties die een budgetsubsidie ontvangen, wordt het uitgekeerde subsidiebedrag in 2023 eenmalig verhoogd naar 5%.
      Indien we de uitgekeerde subsidies in 2023 verhogen naar het indexatiepercentage van 2024, dient er een bedrag van 172.061 euro uitgekeerd te worden. De compensatie willen wij voor het einde van het jaar uitkeren.

    Besluit

    de raad voor te stellen om,
    1. in te stemmen met het inregelen van een eenmalige inflatiecorrectie en het versturen van bijgevoegd raadsvoorstel.

  7. B54.RNO

    De fractie van de Christen Unie heeft op 7 september 2023 schriftelijke vragen op grond van artikel 47 Reglement van Orde gesteld over ongelijkheid energiearmoede.
    In bijgaande conceptbrief worden de gestelde schriftelijke vragen beantwoord.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie van de Christen Unie inzake ongelijkheid energiearmoede.
  8. B55.RNO

    Op 9 maart 2023 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan 2030 vastgesteld. Een van de prioritaire projecten uit dit plan is het opstellen van een nieuw parkeerbeleid. Op 1 juni 2023 is de gemeenteraad tijdens een informatieve raadsbijeenkomst geïnformeerd over het te doorlopen proces, de planning, de op te leveren producten en de reeds opgehaalde informatie. Het proces en de planning zijn inmiddels gewijzigd. De parkeervisie wordt als kaderstellend document naar de gemeenteraad gebracht. Na vaststelling van de parkeervisie wordt het verdere parkeerbeleid uitgewerkt.

    Besluit

    1. met bijgevoegde raadsinformatiebrief (D2023-09-007497) de raad te informeren over de stand van zaken van de parkeervisie en het parkeerbeleid.

  9. B56.RNO

    De ChristenUnie heeft raadsvragen gesteld over zorgfraude. In de bijlage treft u de antwoorden op de gestelde vragen.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie van de Christen Unie met betrekking tot zorgfraude.

  10. B57.RNO

    De afgelopen jaren is er veelvuldig overleg geweest met voetbalvereniging NEO’25. Sportpark De Gaard kent vanwege de (over) bespeling en slechte waterbeheersing al lange tijd problemen. Uiteindelijk heeft de vereniging ingestemd met kunstgras en de hierbij behorende bijdrage van 2/3 deel. In 2001 is door de raad een toezegging gedaan indien de verenigingen vanwege groei meer capaciteit nodig hebben.
    We maken van de gelegenheid gebruik om sportpark de Gaard om te vormen naar een klimaat adaptief (blauw) sportpark. Onder de kunstgrasvelden komt waterberging die we in drogere tijden kunnen gebruiken om het sportpark te beregenen. In gezamenlijkheid, ook door gebruik te maken van een toegekende rijkssubsidie van € 600.000 en een provinciale subsidie van € 60.000, kunnen we een project realiseren wat meerdere problemen oplost en leidt tot verduurzaming van het park. Het sportpark maakt onderdeel van de gehele waterhuishouding in Landgoed Driessen.

    Besluit

    de raad voor te stellen om,
    1. Maatregelen te nemen om sportpark De Gaard klimaat adaptief te maken;
    2. hiervoor een krediet van in totaal € 3.528.000 beschikbaar te stellen;
    3. Voor de dekking gebruik te maken van de in de meerjarenbegroting opgenomen kapitaallasten van de reeds beschikbaar gestelde kredieten voor in totaal € 555.000 en de zogenaamde ‘nieuwe investeringen” vermeld in de programmabegroting voor een bedrag van € 1.694.000;
    4. Een jaarlijks budget beschikbaar te stellen t.b.v. de extra onderhoudskosten voor een bedrag van € 20.000.
    5. De begroting 2024 te wijzigen middels begrotingswijziging 2024-003.

  11. B58.RNO

    In de regio is afgesproken dat er per 1 januari 2024 aanpassingen komen in het regiovervoer zodat er sprake is van meer efficiëntie. Dit vraagt, in combinatie met nieuwe jurisprudentie betreffende de tarieven voor het Persoonsgebonden Budget (Pgb) en de behoefte aan meer handvatten voor de toegang, om een aanpassing van de Wmo-verordening.

    Besluit

    de raad voor te stellen om,
    1. De Verordening maatschappelijke ondersteuning 2024 vast te laten stellen.

  12. B99.UIT

    Bijgaand het uitnodigingenoverzicht t.b.v. de collegevergadering van 3 oktober 2023.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.