Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 16 mei 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    Op 21-2-2023 heeft uw college besloten akkoord te gaan met de afwijking van het aanbestedingsbeleid van de gemeente Waalwijk voor de gunning van de uitvoering van de NPO-activiteiten Voortgezet Onderwijs 2023-2024 aan Marloeszie. Aanvullend is verzocht om de risico's (van uitval) af te dekken van de hoofdaannemer i.v.m. de kwetsbaarheid van een ZZP-er. In overleg met de afdeling inkoop is de oplossing gevonden in een zgn. "wachtkamerovereenkomst". Deze overeenkomst kan worden afgesloten met Esther Faro van de praktijk Bij Esther. Indien Marloeszie niet in staat is om geheel of gedeeltelijk de opdrachten voor het onderwijs uit te voeren zal de opdracht worden overgenomen door Esther Faro. Zij is nu reeds onderaannemer bij Marloeszie en voldoet eveneens aan de gestelde criteria in het Programma van eisen.
    De concept-begroting voor het NPO VO 2023-2024 bevatte nog een aantal geraamde posten die nog niet definitief waren. Inmiddels is de definitieve subsidieaanvraag met offerte ontvangen van Kunstencentrum Waalwijk voor de lessen kunsteneducatie in het schooljaar 2023-2024 op het Dr. Mollercollege, MET Praktijkonderwijs en de Walewyc. De kosten hiervoor bedragen € 21.240.
    De totale kosten voor de inzet van de NPO - middelen voor het Voortgezet Onderwijs bedragen, met de accordering van bovengenoemde inzet, € 277.853. Dit is inclusief inzet Join Us, sportactiviteiten, GGD etc. De restende middelen ad. € 219.643 dienen nog te worden bestemd voor NPO-activiteiten voor het VO vóór eind 2024. Hieromtrent vindt aanvullend overleg plaats met de VO-scholen. Het betreft een SPUK - uitkering dus indien de middelen niet worden ingezet moeten ze worden terugbetaald aan het rijk.

    Besluit

    1. een "wachtkamerovereenkomst" af te sluiten - en voor zover van toepassing af te wijken van het geldende aanbestedingsbeleid - met Esther Faro van de praktijk Bij Esther;
    2. een eenmalige subsidie toekennen aan het Kunstencentrum Waalwijk ad. € 21.240 voor het schooljaar 2023 - 2024.

  2. B02.OOT

    De herinrichting van de Groenewoudlaan is in het IUP 2021-2022 vastgesteld als onderhoudswerk waarbij de riolering zal worden vervangen en de straat opnieuw wordt ingericht. Het ontwerp is gepresenteerd aan de belanghebbenden en heeft ter inzage gelegen volgens de geldende procedures 1 en 2B (zie bewonersbrief bijlage 1). Hierop zijn geen inspraak reacties op binnengekomen. Eerdere reacties zijn verwerkt in het definitief ontwerp (bijlage 2).

    Besluit

    1. het definitief ontwerp herinrichting Groenewoudlaan, volgens bijlage 2, vast te stellen.

  3. B05.OOT

    De rekenkamercommissie heeft, in opdracht van de Raad, een onderzoek gedaan naar het subsidiebeleid en het maatschappelijk vastgoed. Hieruit zijn 5 aanbevelingen voortgekomen die betrekking hebben op het subsidiebeleid en de nota ontmoetingsvoorzieningen.
    In de bijlage is het onderzoek terug te vinden en een brief met daarin de bestuurlijke reactie.

    Besluit

    1. Akkoord te gaan met de bestuurlijke reactie en deze te verzenden aan de rekenkamercommissie.

  4. B50.RNO

    Bijgaand ontvangt u de Nota grondexploitatie 2023. Hierin wordt verslag gedaan van de Bouwgrond In Exploitatie (BIE), het Faciliterend grondbeleid en de grondposities welke zijn verantwoord onder de Materiële Vaste Activa, per 31 december 2022. De boekwaarde van het totale Grondbedrijf is in 2022 door beperkte gronduitgifte en vanwege gerealiseerde kosten toegenomen van € 2,9 mio. naar € 6,6 mio. De stand van de Reserve grondexploitatie bedroeg € 12 mio. per 1 januari 2022, na verrekening van winsten en verliezen en daarbij de lopende verplichtingen in acht nemend, bedraagt de stand van de Reserve grondexploitatie € 6,8 mio. per 31 december 2022. Hierdoor kan afstorting naar de Algemene Reserve plaatsvinden voor een bedrag van € 1,8 mio, betreft het meerdere boven de norm van € 5 mio. NB Er is nog geen accountantsverklaring afgegeven bij de jaarrekening 2022 waarvan de Nota grondexploitatie 2023 onderdeel uitmaakt.

    Besluit

    De raad voor te stellen om:
    1. in te stemmen met de Nota grondexploitatie 2023 conform bijgevoegde raadsvoorstel;
    2. het bedrag in de Reserve grondexploitatie boven het ingestelde plafond zijnde € 1.854.220 over te hevelen naar de Algemene Reserve.

  5. B51.RNO

    Samen Waalwijk heeft op 12-04-2023 en vervolgens op 26-04-2023 vragen gesteld op basis van artikel 47 van het Reglement van Orde. Zij hebben hierbij in de brief van 26-04-2023 verzocht om het geheel aan vragen in samenhang te beantwoorden. De vragen gaan over de ontwikkelingen Taxandriaweg.

    Besluit

    1. in te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie Samen Waalwijk met betrekking tot de ontwikkelingen Taxandriaweg (1 en 2).

  6. B52.RNO

    Inleiding
    Het Rijk werkt via de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) aan de ruimtelijke ordening van Nederland. Het Rijk heeft aan verschillende stedelijke gebieden gevraagd om een Verstedelijkingsstrategie te maken. Stedelijk Brabant is een van die zogenaamde NOVEX-gebieden. Waalwijk is als onderdeel van de Stedelijke Regio ’s-Hertogenbosch (SRsH) en Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) betrokken bij de verstedelijkingsstrategie voor Stedelijk Brabant. Hierin is het streven van Rijk, provincie, regio en waterschappen om richting 2040 een duurzame verstedelijkingskoers in te zetten. Medio 2022 heeft het college ingestemd met de uitgangspunten voor de verstedelijkingsstrategie Brabant, de SRBT en de SRsH (Zie onderstaande toelichting voor uitgebreide inhoudelijke motivering). Nu wordt wederom gevraagd om bestuurlijke standpunten. Deze standpunten (en kanttekeningen) worden verwerkt. Daarna zullen stukken ook aan raden worden aangeboden voor wensen en bedenkingen.
    1. Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant
    De (concept) verstedelijkingsstrategie Brabant is doorontwikkeld tot het ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant. In dit ontwikkelperspectief worden de contouren en randvoorwaarden geschetst voor de doorontwikkeling van het stedelijk gebied in de provincie; het zet een koers uit. De stuurgroep Stedelijk Brabant verzoekt alle colleges van B&W binnen de provincie het ontwikkelperspectief vast te stellen.
    2. Ontwikkelstrategie SRBT
    De concept-Ontwikkelstrategie SRBT maakt een concretiseringsslag op de Verstedelijkingsstrategie SRBT, zoals die vorige zomer in ons college is besproken. De Ontwikkelstrategie SRBT is de beoogde hoofdkoers voor de ruimtelijke ontwikkeling van de regio, bevat de inzet vanuit SRBT voor afspraken die in NOVEX Stedelijk Brabant (zoals die met drie andere stedelijke regio’s, de waterschappen, de provincie en het Rijk) worden gemaakt en vormt een belangrijke bouwsteen vanuit SRBT voor het zogenaamd ruimtelijke voorstel. Voorgesteld wordt deze conceptversie vast te stellen.
    3. Kanttekeningen Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant en ontwikkelstrategie SRBT
    Geconstateerd wordt dat het ontwikkelperspectief in hoge mate aansluit bij de ambities van Waalwijk, zoals onder meer vastgelegd zijn in het coalitieakkoord. Tegelijkertijd worden nog wel enkele kritische opmerkingen gemaakt en wordt de stuurgroep voorgesteld enkele accenten anders te plaatsen. Voorgesteld wordt om bijgevoegde concept-reactie te versturen aan de Stuurgroep Stedelijk Brabant.
    De ontwikkelstrategie SRBT sluit goed aan bij het ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant. De ambities van Waalwijk worden dus ook in de ontwikkelstrategie onderschreven. Tegelijkertijd zijn er ook bij de ontwikkelstrategie enkele opmerkingen te plaatsen en wordt voorgesteld accenten te verschuiven. Deze opmerkingen komen grotendeels ook overeen met de opmerkingen die gemaakt worden bij het ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant. Voorgesteld wordt de concept-reactie te verzenden aan het bestuurlijk overleg (BO) SRBT.
    4. Raadsinformatiebrief
    Dit betreft een complex proces met verregaande beleidsvoornemens. In dit proces is het van belang om de gemeenteraden goed te informeren en in positie te brengen. Daarom is in regionaal verband (stuurgroep SRBT) een raadsinformatiebrief voorbereid. Voorgesteld wordt de bijgevoegde raadsinformatiebrief aan te bieden aan de gemeenteraad.
    N.b. Zie onderstaande toelichting voor uitgebreide inhoudelijke motivering en samenvatting van de stukken. Dit betreft een regionaal opgezette samenvatting.

    Besluit

    1. in te stemmen met bespreking van het eindconcept ‘Ontwikkelperspectief en eerste uitvoeringsafspraken Stedelijk Brabant 2040’ op het Bestuurlijk Overleg Leefomgeving van 13 juni 2023 (bijlage 1);
    2. in te stemmen met de ‘Ontwikkelstrategie Stedelijke Regio Breda – Tilburg (bijlage 2)’;
    3. bijgevoegde conceptreacties te versturen aan resp. de stuurgroep Stedelijk Brabant (bijlage 3a) en het bestuurlijke overleg SRBT (bijlage 3b);
    4. in te stemmen met het versturen van bijgevoegde raadsinformatiebrief (bijlage 4).
  7. B53.RNO

    Sinds 2016 is het wettelijk verplicht om onderzoek te doen naar de aanwezigheid van roestvaststalen (RVS) ophangconstructies en bevestigingsmiddelen in zwembaden. Dit naar aanleiding van een ongeval dat in het zwembad van Tilburg heeft plaatsgevonden waarbij een baby is overleden. De reden van deze aanpassing in wet- en regelgeving is dat de chloor atmosfeer voor aantasting van het RVS kan zorgen waardoor bevestigingsmiddelen het kunnen begeven en het bevestigde element mogelijk losraakt. Deze eisen zijn vastgelegd in het bouwbesluit en verschillende normen.
    In de afgelopen periode is het meeste RVS bij het Olympiabad vervangen voor materialen die wel geschikt zijn voor in een chloor atmosfeer. We hebben deze werkzaamheden kunnen combineren met activiteiten uit het onderhoudsplan en daardoor kunnen bekostigen uit de voorziening onderhoud.
    Het laatste onderdeel dat moet worden vervangen, om het gedeelte van het zwembad waar een chloor atmosfeer heerst vrij van RVS te maken, zijn de armaturen. De clips waarmee de lampen vastzitten in het armatuur, en de bouten waarmee het armatuur bevestigd is, zijn van RVS en dienen te worden verwijderd.
    Het vervangen van de armaturen staat voor 2035 in het onderhoudsplan, na een cyclus van 25 jaar. In de onderhoudsvoorzieningen zijn de middelen daarom nu nog niet beschikbaar zijn. De kosten die deze vervanging met zich meebrengt zijn € 254.100 inclusief BTW. Omdat het hier een sportlocatie betreft is het werk BTW belast. Wel zullen we deze BTW verwerken in de afrekening van de SPUK regeling om deze wellicht te compenseren.

    Besluit

    De raad voor te stellen om:


    1. een krediet ter waarde van € 254.100 beschikbaar te stellen voor het vervangen van RVS armaturen in Olympiabad;
    2. een bestemmingsreserve Verduurzaming Vastgoed te vormen;
    3. het exploitatievoordeel van afgerond € 12.000 jaarlijks met ingang van 2024 te storten in de bestemmingsreserve Verduurzaming Vastgoed;
    4. in te stemmen met de begrotingswijziging 2023017.
  8. B54.RNO

    In de Nota van Uitgangspunten voor de begroting 2024 wordt rekening gehouden met de ramingen voor lonen en prijzen 2024 van het Centraal Planbureau (CPB) uit het Centraal Economisch Plan (maart 2023), aangezien deze door het rijk ook worden gehanteerd bij de meicirculaire 2023.
    Ten opzichte van de Nota van Uitgangspunten begroting 2023 is de verwachting voor de indexering van de lonen hoger (van 3,0% naar 4,5%). Hierbij moet de aantekening worden gemaakt dat de effecten van de onlangs gesloten CAO gemeenten 2023 (gemiddeld 9,1%, dat is 6,1% meer dan verwacht) via het Voorjaarsbericht 2023 structureel in de meerjaren begroting zijn verwerkt. De indexering van de prijzen is net als bij uitgangspunten voor de begroting 2023 5% gebleven.
    Eerder zijn voor subsidies voor de periode 2022-2024 de indexeringen van 1,85% en 1,60% gehanteerd. Deze zijn gelet op de fors hogere inflatie, net als voor de begroting 2023, niet te handhaven. We proberen voor subsidies aansluiting te zoeken bij ontwikkelingen in welzijns- en cultuur gerelateerde CAO’s. Gemiddelde stijging is rond de 5%. Gekoppeld aan de verwachtingen van het CPB gaan we voor budgetsubsidies voor 2024 uit van 5% (2023: 3%) en voor overige subsidies (is altijd iets lager) 4,4% (2023: 2,4%).
    Op grond van de meest actuele marktverwachtingen van experts is de rente ten opzichte van 2023 gestegen: rente kort geld (kasgeld) van 0% naar 3,5% en rente lang geld (leningen) van 2% naar 4%.
    Een verdere toelichting op hoofdlijnen is opgenomen in het raadsvoorstel.

    Besluit

    1. in te stemmen met de Nota van uitgangspunten voor de samenstelling van de begroting 2024;
    2. in te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel.
  9. B55.RNO

    Zie bijgevoegde RIB

    Besluit

    1. de gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de ontwikkelingen m.b.t. de motie Herdenking 150 jaar afschaffing slavernij
  10. B56.RNO

    De fractie SGP heeft op grond van artikel 47 van het Reglement van Orde schriftelijke vragen gesteld. De vragen hebben betrekking op de herinrichting van de Blyde Incomstelaan.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie van de SGP m.b.t. 'herinrichting Blyde Incomstelaan'.
  11. B57.RNO

    PPO heeft het plan voor de herontwikkeling van het Slachthuisterrein verder uitgewerkt in afstemming met onder meer de Ruimtelijke kwaliteitscommissie (Rkc). Het plan voorziet in de bouw van een appartementencomplex met 123 woningen, waarvan 38 voor sociale en 85 voor middeldure huur.
    PPO heeft de benodigde milieu-planologische onderzoeken laten uitvoeren en een ruimtelijke onderbouwing aangeleverd waaruit volgt dat het plan voldoet aan de eisen van een goede ruimtelijke ordening. Deze onderbouwing is als bijlage bij dit voorstel opgenomen. Tevens heeft de ontwikkelaar een omgevingsdialoog gevoerd met omwonenden. Een verslag van dit proces en de uitkomsten ervan is opgenomen als bijlage 13 in het 'Bijlagenboek ruimtelijke onderbouwing Slachthuisterrein Waalwijk'.
    De ontwikkelaar wil dit jaar nog beginnen met de werkzaamheden. Gelet op de behoefte aan betaalbare woningen willen wij daarin zoveel als redelijkerwijs mogelijk faciliteren. De ontwikkelaar wil dit plan realiseren door middel van een aanvraag omgevingsvergunning. Medewerking is mogelijk door op grond van artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3° van de Wabo af te wijken van de beheersverordening (een zgn. projectafwijkingsbesluit of pab). Hierop is de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing (art. 3.10 e.v. Wabo).
    Alvorens een ontwerpbesluit te nemen dient de raad in de gelegenheid te worden gesteld een zienswijze te geven. Hiervoor is bijgevoegde raadsvoorstel opgesteld, waarin de raad tevens wordt gevraagd de herontwikkeling van het Slachthuisterrein conform artikel 6.5, derde lid, Bor aan te wijzen als categorie van gevallen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist.
    Vormvrije MER-beoordeling
    De realisatie van 123 appartementen is aan te merken als een stedelijke ontwikkeling zoals opgenomen in onderdeel D 11.2 van de bijlage van het Besluit m.e.r.: “De aanleg, wijziging of uitbreiding van een stedelijke ontwikkeling (met inbegrip van de bouw van een winkelcentra of parkeerterreinen).” De voorgenomen ontwikkeling ligt ver onder de toepasselijke drempelwaarde. Daarom is sprake van een vormvrije m.e.r.-beoordelingsplicht. Dit betekent dat het college van burgemeester en wethouders voorafgaand aan de ontwerp-omgevingsvergunning moet beoordelen en besluiten of een milieueffectrapport moet worden opgesteld e.e.a. conform paragraaf 7.6 Wet milieubeheer. Daarbij moet worden gelet op de kenmerken van het project, de plaats van het project en de kenmerken van de potentiële (milieu)effecten en mogelijke mitigerende maatregelen.
    De ontwikkelaar heeft hiervoor een zogenaamde aanmeldnotitie m.e.r. aangeleverd. Deze treft u aan als bijlage 12 in het 'Bijlagenboek ruimtelijke onderbouwing Slachthuisterrein Waalwijk'. Uit deze aanmeldnotitie volgt dat voorgenomen ontwikkeling geen belangrijke nadelige milieugevolgen heeft, zodat het opstellen van een MER niet noodzakelijk is.

    Besluit

    1.vast te stellen dat de voorgenomen herontwikkeling van het Slachthuisterrein door de bouw van een appartementencomplex voor 123 woningen geen belangrijke nadelige milieugevolgen heeft, gelezen de hiervoor opgestelde aanmeldnotitie en de daarin beschreven kenmerken van het project, de plaats van het project en de kenmerken van de potentiële (milieu)effecten en mogelijke mitigerende maatregelen;
    2. bij de voorbereiding van de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3 Wabo voor de herontwikkeling van het Slachthuisterrein daarom geen milieueffectrapportage te hoeven maken;
    3. de raad door middel van bijgevoegd raadsvoorstel in de gelegenheid te stellen een zienswijze te geven op de voorgenomen ontwikkeling en voor te stellen de herontwikkeling van het Slachthuisterrein conform artikel 6.5, derde lid, Bor aan te wijzen als categorie van gevallen waarvoor geen verklaring van geen bedenkingen is vereist.

  12. B58.RNO

    In november 2022 is de nieuwe Koers Sociaal Domein vastgesteld door de Raad. Met deze koers kiest de Raad ervoor om mensen in kwetsbare situaties beter te ondersteunen. We stellen voor om de uitvoering van deze koers volgens bijgevoegd raadsvoorstel op te pakken.

    Besluit

    1. in te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel.
    2. in te stemmen met het plan implementatie koers sociaal domein, bijlage bij het raadsvoorstel.

  13. B99.UIT

    Bijgaand ter bespreking de uitnodigingen voor de collegevergadering van 16 mei 2023.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.