Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 14 maart 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    De herinrichting van de Burg. Wijnenstraat-Burg. Brokkenstraat-Burg. Dalleustraat-Forestierlaan-Burg. Verleghlaan-Wittenhorstlaan is in het IUP 2021-2022 vastgesteld als onderhoudswerk waarbij de riolering zal worden vervangen en de straat opnieuw wordt ingericht. Het ontwerp is gepresenteerd aan de belanghebbenden en heeft ter inzage gelegen volgens de geldende procedures 1 en 2B. Hierop zijn geen inspraakreacties op binnengekomen.
    Wijzigingen die voortkomen uit de inspraakreacties zijn verwerkt in het definitief ontwerp (bijlage 1).

    Besluit

    1.Het definitieve ontwerp herinrichting Burg. Wijnenstraat-Burg. Brokkenstraat-Burg. Dalleustraat-Forestierlaan-Burg. Verleghlaan-Wittenhorstlaan, project 2103 vast te stellen conform bijlage 1.

  2. B02.OOT

    Waalwijk moet een schaalsprong maken om het voorzieningenniveau in de stad te behouden. Hiervoor wil Waalwijk versneld groeien naar 55.000 inwoners en daarmee een aantrekkelijkere woon en leefmilieu ontwikkelen voor de inwoners. De kwantitatieve en kwalitatieve sprong van het huidige Waalwijk naar een stedelijk netwerk met een goede regionale verbinding vraagt om een nieuwe visie op mobiliteit. Een nieuw mobiliteitssysteem dat meegroeit met de veranderingen. Dat geen belemmering vormt in de groei van de stad en haar economie, dat de gezondheid van mens en omgeving bevordert en zorgt dat iedereen kan meedoen. In het coalitieakkoord is opgenomen dat we deze bestuursperiode:
    Blijven lobbyen bij de provincie voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV);
    Onderzoeken wat de beste locatie is voor het busstation;
    Deze ambitie is meegenomen in het uitvoeringsprogramma van het mobiliteitsplan. Het vraagt een objectief en integraal onderzoek naar de toekomst van het (H)OV en de toekomst van het busstation in relatie tot de omgeving. Het toekomstig hoogwaardig openbaar vervoer moet aansluiten bij de verstedelijkingsstrategie in Brabant en de afspraken die Waalwijk uitwerkt in de stedelijke regio's Breda-Tilburg en 's-Hertogenbosch.
    We vragen een aantal externe partijen een aanbieding te doen voor een locatiestudie. Bij de beoordeling van de aanbiedingen kijken we naar verschillende kwalitatieve en kwantitatieve aspecten die zijn uitgewerkt in bijlage 2. Deze criteria zijn samen te vatten onder de volgende thema's:
    Effecten op mobiliteit;
    Relatie met verstedelijkingsopgave;
    Plaatswaarde van aankomstlocatie;
    Benodigde voorzieningen op en rondom locatie.
    Dit onderzoek kan ook een bijdrage leveren aan de lobby voor (H)OV en sturend zijn voor de inzet van Waalwijk bij de aanbesteding van nieuwe concessie door de Provincie Noord-Brabant. Ook kan het sturend zijn bij het opstellen van de strategische omgevingsvisie. Het is daarom wenselijk op tijd (zo spoedig mogelijk) te starten met het onderzoek.
    De verwachte kosten voor de uitvoering van het onderzoek bedragen circa € 50.000 - € 60.000. Deze middelen zijn beschikbaar op basis van de 'diverse projecten mobiliteit'.
    Bij de behandeling van het 'mobiliteitsplan' in de gemeenteraad is de raad geïnformeerd over de 'rapportage OV-studie' en de achtergrond van de noodzaak tot vervolgonderzoek naar (H)OV.

    Besluit

    De opdrachtomschrijving en offerteaanvraag 'integrale afweging HOV Waalwijk', PvE (bijlage 1) en PvA (bijlage 2) vast te stellen;
    Kennis te nemen van 'rapportage OV-studie' (bijlage 3);
    De kosten á € 60.000 euro ten laste te brengen van het budget 'eenmalige investeringen mobiliteit'.

  3. B03.OOT

    Conform de voormalige Flora- en Faunawet en de huidige Wet Natuurbescherming is gemeente Waalwijk verplicht om, bij de uitvoering van beheer en bij ruimtelijke ontwikkeling, een gunstige staat van instandhouding voor flora en fauna te waarborgen. Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland ontwikkelt gedragsprotocollen. Gemeente Waalwijk werkt met een dergelijke "Gedragscode".
    Door werkzaamheden uit te voeren conform de richtlijnen van de Gedragscode, blijven de waarden van de voorkomende (beschermde) flora en fauna behouden. Oftewel, de Gedragscode helpt gemeente Waalwijk bij het naleven van vigerende natuurwetgeving. Zolang gemeente Waalwijk met een actuele Gedragscode werkt hoeft zij daarnaast niet meer voor elke vorm van beheer en voor elke ruimtelijke ontwikkeling een ontheffing aan te vragen. Dit versnelt processen en bespaart de gemeente zowel tijd als geld.
    Per 1 januari 2017 is de Wet Natuurbescherming in werking getreden. Daarmee is de voormalige Flora- en Faunawet komen te vervallen. Om praktische invulling te geven aan naleving van de Wet Natuurbescherming heeft Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland de "Gedragscode Soortbescherming Gemeenten voor Ruimtelijke ontwikkeling of inrichting en Bestendig beheer of onderhoud" ontwikkeld. De minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) heeft in 2020 goedkeuring gegeven aan deze Gedragscode. Per 2020 is de oude Gedragscode daarmee komen te vervallen.
    Als gemeente Waalwijk hebben wij tot op heden niet formeel vastgelegd te gaan werken met de nieuwe Gedragscode. Dat betekent dat gemeente Waalwijk op dit moment officieel niet met een gedragscode werkt. Hierdoor kan de gemeente momenteel geen gebruik maken van de in alinea 2 omschreven voordelen op gebied van 1. Naleving Wet Natuurbescherming 2. Tijdbesparing 3. Kostenbesparing.
    Inhoudelijk heeft de nieuwe Gedragscode geen sterke afwijkingen van de oude Gedragscode. Het vraagt geen extra inspanning van de ambtelijke organisatie om voortaan met de actuele Gedragscode te werken. Ook heeft werken met de actuele Gedragscode geen kosten opdrijvende werking, op het maken van plannen, het aanbesteden van diensten of op de uitvoering van werkzaamheden. Werken met de actuele Gedragscode versnelt juist processen en helpt de gemeente bij het naleven van de Wet Natuurbescherming.

    Besluit

    1.vanaf heden te werken conform de actuele "Gedragscode Soortbescherming Gemeenten voor Ruimtelijke ontwikkeling of inrichting en Bestendig beheer of onderhoud" van Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland.
    2.Bij toekomstige actualiseringen van die Gedragscode, zonder dat daar een nieuw collegebesluit voor nodig is, altijd te werken met de meest actuele versie, mits dit geen negatieve effecten heeft op de facetten 1. Ambtelijke inspanning 2. Snelheid van beheer- en ontwikkelprocessen 3. Financiële consequenties.

  4. B50.RNO

    De VVD heeft vragen gesteld op basis van artikel 47 van het Reglement van Orde. De vragen gaan over energieopslag.

    Besluit

    1. in te stemmen met de voorgestelde beantwoording van de vragen van de VVD m.b.t. de energieopslag;

  5. B51.RNO

    Met de bijgevoegde raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd over de voortgang van het haalbaarheidsonderzoek van de Kerkvaartse haven. In deze brief wordt de raad ook geïnformeerd over het voorkeursrecht dat op dit moment nog op een strook van één van de percelen aan de Kerkvaartse haven is gevestigd.

    Besluit

    1.in te stemmen met de raadsinformatiebrief m.b.t.de ontwikkelplannen van de Kerkvaartse haven en het voorkeursrecht op één van de percelen.

  6. B52.RNO

    Raadsinformatiebrief over het vervolgproces van Grootschalige Opwek Duurzame Energie.

    Besluit

    1. In te stemmen met de raadsinformatiebrief over het vervolgproces van Grootschalige Opwek Duurzame Energie.

  7. B53.RNO

    Raadsinformatiebrief inzake juridisch advies windturbines op Haven 8 Oost.

    Besluit

    1.In te stemmen met de raadsinformatiebrief inzake juridisch advies windturbines op Haven 8 Oost.

  8. B54.RNO

    Het Rijk werkt via de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) aan de ruimtelijke ordening van Nederland. Het Rijk heeft aan verschillende stedelijke gebieden gevraagd om een Verstedelijkingsstrategie te maken. Stedelijk Brabant is een van die zogenaamde NOVEX-gebieden. Waalwijk is als onderdeel van de Stedelijke Regio ’s-Hertogenbosch (SRsH) en Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT) betrokken bij de verstedelijkingsstrategie voor Stedelijk Brabant.
    Deze raadsinformatiebrief betreft een regionale brief aan alle deelnemende gemeenten van de SRsH ter voorbereiding op het webinar van 27 maart. Het college wordt voorgesteld om als voorbereiding op het webinar bijgevoegde brief aan de raden toe te sturen.

    Besluit

    In te stemmen met het versturen van bijgevoegde raadsinformatiebrief als voorbereiding op de webinar van 27 maart 2023.

  9. B55.RNO

    De Staat heeft in 2009 voor de overname van de verantwoordelijkheid voor de drie veerverbindingen, Bernse veer, Capelse veer en Drongelse veer aan de oevergemeenten Waalwijk, Heusden, Altena en Zaltbommel, een bedrag van € 22,6 miljoen betaald. Dit bedrag was bedoeld om met het rendement op dit vermogen voor minimaal een periode van 30 jaar de kosten voor de drie veren te dekken en in de vaart te houden. Op basis van behaalde rendementen in de afgelopen jaren en verwachtingen voor de toekomst blijkt dit niet mogelijk. Om te voorkomen dat de oevergemeenten jaarlijks bij moeten gaan dragen in de exploitatiekosten van de veren stelt het stichtingsbestuur van De Bergsche Maasveren voor om voor bepaalde gebruikersgroepen (gemotoriseerd verkeer) tarieven in te gaan voeren.
    Het voorstel van het stichtingsbestuur is naar het oordeel van de Raad van Toezicht van de Bergsche Maasveren passend. Hiermee wil de Raad van Toezicht niet voorbijgaan aan de last die het invoeren van tarieven zal brengen aan sommige gebruikersgroepen van de veren. De drie veerverbindingen zijn van groot belang voor de ontsluiting van Waalwijk en de regio. De instandhouding van de veren is dan ook van een dergelijk groot belang dat deze last voor sommige gebruikers gerechtvaardigd is.
    Het college adviseert de gemeenteraad om met de onderstaande zienswijze in te stemmen.

    Besluit

    De raad voorstellen om:
    1. In principe in te stemmen met de zienswijze van het college op het voorstel van het bestuur van de Bergsche Maasveren om tariefheffing in te voeren voor een deel van de gebruikersgroepen van de Bergsche Maasveren, met in achtneming van de opmerkingen van het college.
    2. Wethouder De Jong in zijn hoedanigheid als lid Raad van Toezicht Bergsche Maasveren deze zienswijze in te laten brengen bij het bestuur van de Bergsche Maasveren.

  10. B99.UIT

    Bijgaand ter bespreking de uitnodigingen voor de collegevergadering van 14 maart 2023.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.