Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 10 januari 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    Op grond van artikel 4.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening dient het College de dagen aan te wijzen waarop een collectieve festiviteit gehouden mag worden. Op dergelijke dagen mag een horecabedrijf - binnen de grenzen van het geldende beleid - meer geluid ten gehore (laten) brengen dan op normale dagen. Zoals de afgelopen jaren zijn de collectieve dagen gekoppeld aan (jaarlijkse) evenementen in de drie verschillende kernen. Een overzicht van voorgestelde collectieve dagen 2023 treft u bijgaand aan. Het aantal “individuele dagen” c.q. incidentele festiviteiten is conform artikel 4.3 van de APV vastgesteld op maximaal 8 per kalenderjaar.

    Besluit

    1.De aanwijzing collectieve dagen voor de horeca voor 2023 vast te stellen en op de daarvoor gebruikelijke wijze bekend te maken.

  2. B02.OOT

    De gemeente Waalwijk doet onderzoek naar locaties waar flexwoningen kunnen worden gebouwd. Mocht blijken dat de bouw van flexwoningen haalbaar is, dan is daarvoor een Omgevingsvergunning nodig. Via de experimentenregeling onder de Crisis- en herstelwet kan voor een periode van maximaal 15 jaar worden afgeweken van een bestemmingsplan.

    Besluit

    1.Bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een verzoek in te dienen voor aanpassing van het Besluit uitvoering Crisis-en herstelwet.

  3. B03.OOT

    In begrotingswijziging 2022-018 (3e kwartaalswijziging 2022, raad 15 december 2022) is een wijziging onder punt i doorgevoerd, met als toelichting:
    “Met het voorjaarsbericht is gemeld dat de voorziening Baggeren is opgeheven en de effecten voor het omzetten naar de egalisatiereserve zijn niet juist verwerkt in de begroting. Middels deze begrotingswijziging herstellen we dit. Vanaf boekjaar 2023 en meerjarig is met het opstellen van de begroting 2023 aangepast.” Dit betreft het voorstel VJB22/2.03 uit het Voorjaarsbericht 2022.
    Abusievelijk is deze wijziging ook doorgevoerd in de 6e administratieve begrotingswijziging (2022-106, onder punt b; college 20 september 2022).
    Voorstel is om op dit punt de 6e administratieve wijziging 2022 te corrigeren, zodat de begrotingscijfers juist worden weergegeven.

    Besluit

    1. de 8e administratieve begrotingswijziging 2022 vast te stellen.

  4. B04.OOT

    Vanaf 1 januari 2023 wordt de uitvoering van de Jeugdwet op het terrein van hoog specialistische jeugdhulp (segment 1) uitgevoerd door een coalitie van samenwerkende zorgaanbieders. Deze coalitie werkt samen onder de naam Crossroads Hart van Brabant en bestaat uit Sterk Huis, GGZ Breburg, Amarant en de Viersprong.
    De uitvoering van de overeenkomst gebeurt taakgericht. Gezien deze taakopdracht is het indiceren welke zorgvormen in aard en omvang noodzakelijk zijn, onderdeel van de overeenkomst.

    Besluit

    1. Voor de duur van de looptijd van de overeenkomst tot uitvoering van hoog specialistische jeugdhulp (segment 1), een mandaat verlenen aan de bestuurder van Stichting Sterk Huis voor de bevoegdheid om vanaf 1 januari 2023 besluiten te nemen tot toekennen, wijzigen (op- en afschalen van begeleiding en/of behandeling) en beëindigen van de individuele voorziening hoog specialistische jeugdhulp (segment 1) zoals bedoeld in de Jeugdwet, voor zover de coalitie Crossroads Hart van Brabant hiervoor opdracht heeft gekregen op basis van de gesloten overeenkomst. Ondermandaat is toegestaan aan functionarissen, die als bestuurder / directie, werkzaam zijn bij een aanbieder die onderdeel uitmaakt van de coalitie, te weten: Sterk Huis, Amarant, GGZ Breburg en De Viersprong.
  5. B50.RNO

    Initiatiefnemer is voornemens om de Heilige Theresiakerk, het Carmelietenklooster en de kloostertuin aan de Carmelietenstraat te Waspik Boven te transformeren. Beoogd wordt de kerk en het klooster te transformeren naar een ontmoetings- en zorgcomplex (22 zorgwoningen en 1 beheerderswoning) voor dementerende ouderen. De Kloostertuin zal worden herontwikkeld ten behoeve van de realisatie van maximaal 21 grondgebonden levensloopbestendige koopwoningen.
    De beoogde transformatie past niet binnen de regeling van het geldende bestemmingsplan. Om deze ontwikkeling toch juridisch-planologisch mogelijk te maken, is onderhavig bestemmingsplan opgesteld.
    De planvorming is nu zover dat het ontwerpbestemmingsplan ter (gewijzigde) vaststelling kan worden aangeboden aan de gemeenteraad. In dit kader is 1 zienswijze ingediend.

    Besluit

    1. in te stemmen met de Nota van zienswijzen bestemmingsplan `Waspik Boven H. Theresiakerk, Carmelietenklooster en kloostertuin`;
    2. het ontwerpbestemmingsplan `Waspik Boven H. Theresiakerk, Carmelietenklooster en kloostertuin` ter (gewijzigde) vaststelling aan te bieden aan de gemeenteraad.

  6. B51.RNO

    De huidige verordening commissie Bezwaarschriften geldt sinds 28 september 2007. Op een aantal punten is herziening nodig. Voorgesteld wordt de mogelijkheid tot herbenoeming van commissieleden te regelen en een maximale zittingsduur in de commissie te bepalen. Verder wordt de informele aanpak geborgd in de verordening. Daarnaast wordt voorgesteld om over te gaan op audioverslaglegging.

    Besluit

    1. aan de raad voor te stellen de Verordening commissie Bezwaarschriften 2023 vast te stellen en de Verordening commissie Bezwaarschriften 2007 in te trekken, met bijgevoegd raadsvoorstel.

  7. B52.RNO

    Bij de reguliere inspectie van de riolering zijn schades geconstateerd (enkele scheuren in de omtrek) in de 2 leidingen vlak voor het gemaal die de A59 kruisen. Omdat deze strengen onderdeel zijn van de hoofdafvoer (stamriool) is het van groot belang dat het functioneren gegarandeerd blijft. Om de schades goed te herstellen is er voor gekozen om de strengen over de volledige lengte te relinen (plaatsen van een met hars geïmpregneerde kunststof kous in de bestaande buis die, na uitharding, dezelfde sterkte heeft als de betonnen buis).

    Besluit

    1.De raad voor te stellen een krediet van €220.000,= beschikbaar te stellen voor de geplande maatregelen zoals vermeld in het collegeadvies.
    2.Het Raadsvoorstel tot vaststelling van de 6e begrotingswijziging vast te stellen.

  8. B53.RNO

    Bestemmingsplan
    Op 20 september jl. heeft uw college ingestemd met het voorontwerpbestemmingsplan Haven 8 Oost- afronding. De raad is hierover geïnformeerd middels raadsinformatiebrief 064-22.
    Het voorontwerp heeft vanaf 28 september jl. gedurende 6 weken ter inzage gelegen ten behoeve van inspraak. Er zijn geen inspraakreacties ingediend. Op de informatiebijeenkomst die in deze periode is gehouden, zijn 4 personen aanwezig geweest. Zij hebben kennisgenomen van het plan en verder geen bezwaren of bedenkingen naar voren gebracht. De inspraak heeft dan ook niet geleid tot andere inzichten of wijzigingen in het plan.
    Het plan is voorts in het kader van het wettelijk vooroverleg toegezonden aan de provincie en het waterschap. Beide hebben gereageerd en de reacties hebben wij beantwoord in de bijgevoegde Nota inspraak en vooroverleg. Deze reacties geven evenmin aanleiding tot wijzigingen in het plan. Wel is de toelichting op ondergeschikte punten aangevuld en is een aantal omissies in de regels hersteld.
    Wij stellen derhalve voor om het plan als ontwerp in procedure te brengen.
    Aanmeldnotitie MER
    De ontwikkeling van Haven 8 Oost-afronding is op grond van het Besluit milieueffectrapportage niet direct m.e.r.-plichtig of -beoordelingsplichtig. De voorgenomen activiteit is weliswaar opgenomen in bijlage D categorie 11.3 van het Besluit milieueffectrapportage, maar blijft onder de bijbehorende drempelwaarde. Daarom moet er een vormvrije m.e.r.-beoordeling worden uitgevoerd. Het bevoegd gezag moet bepalen of er sprake is van ‘belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu’, die het doorlopen van de m.e.r. procedure wenselijk/noodzakelijk maken. Hiervoor is de bijgevoegde aanmeldnotitie opgesteld. Uit deze notitie blijkt dat op voorhand geen sprake is van belangrijke nadelige effecten op het milieu die het opstellen van een m.e.r. noodzakelijk maken.
    Kostenverhaal
    De Wet ruimtelijke ordening (hierna: Wro) verplicht gemeenten in afdeling 6.4 Grondexploitatie om tegelijkertijd met het bestemmingsplan een exploitatieplan vast te stellen, tenzij het kostenverhaal anderszins is verzekerd en het niet noodzakelijk is eisen te stellen aan het plan.
    Binnen het plangebied ‘Haven 8 Oost-afronding’ bevinden zich gronden van eigenaren met wie nog geen overeenstemming is bereikt over verwerving en waarvan het niet zeker is dat dit vóór vaststelling van het bestemmingsplan nog gebeurt. Om deze reden zijn wij voornemens tegelijkertijd met de vaststelling van het bestemmingplan een exploitatieplan vast te stellen.
    Op grond van een vastgesteld exploitatieplan kunnen eigenaren van grond of opstallen in het plangebied bij eventuele zelfrealisatie verplicht worden een evenredige bijdrage te betalen in de exploitatiekosten. Hiervoor is het bijgevoegde exploitatieplan opgesteld. Dit dient evenals het bestemmingsplan in ontwerp ter inzage te worden gelegd.

    Besluit

    1. dat de voorgenomen ontwikkeling geen belangrijke nadelige milieugevolgen heeft, gelezen de hiervoor opgestelde aanmeldnotitie en de daarin beschreven kenmerken van het project, de plaats van het project en de kenmerken van de potentiële (milieu)effecten en mogelijke mitigerende maatregelen;
    2. dat bij de voorbereiding van het bestemmingsplan Haven 8 Oost-afronding geen milieueffectrapportage hoeft te worden gemaakt;
    3. in te stemmen met de Nota van inspraak en vooroverleg voorontwerpbestemmingsplan Haven 8 Oost-afronding;
    4. het ontwerpbestemmingsplan Haven 8 Oost-afronding op de wettelijk voorgeschreven wijze in procedure te brengen;
    5. tegelijkertijd het ontwerpexploitatieplan Haven 8 Oost-afronding op wettelijk voorgeschreven wijze in procedure te brengen;
    6. de raad hierover te informeren middels de bijgevoegde raadsinformatiebrief.
  9. B54.RNO

    In het voorjaar 2021 is de Waalwijkse mobiliteitsvisie 2030 vastgesteld, De gemeente Waalwijk wil dat iedereen zo snel, comfortabel en veilig mogelijk van A naar B kan reizen. Daarnaast wil de gemeente de komende jaren de transitie maken naar een duurzaam vervoerssysteem, meer inzetten op lopen en fietsen, en aansluiten op innovatieve en datagedreven technologieën. Deze visie is doorvertaald naar een mobiliteitsplan en een uitvoeringsplan, met behulp van de waarom, hoe, wat-methodiek. Het mobiliteitsplan ligt nu voor om vast te stellen. De projecten in het uitvoeringsprogramma worden in de kadernota 2024 financieel afgewogen.
    Een Mobiliteitsplan speelt in op de wijze waarop mobiliteit kan bijdragen aan het integrale beleid van de gemeente. Het geeft richting voor het realiseren van de strategische ambities uit de Mobiliteitsvisie en geeft oplossingsrichtingen om de ambities te behalen.
    De rode lijn van het Uitvoeringsprogramma is dan ook het op orde brengen van ‘de basis’ (goede en veilige wegen) en het uitvoeren van een aantal grote ingrepen om de gemeente aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor de fietser en voetganger.
    Voor het opstellen van het Mobiliteitsplan hebben we een participatietraject opgezet. In het hele proces van Mobiliteitsvisie naar Uitvoeringsprogramma zijn stakeholders gevraagd om te participeren. Dit is samengevat in de participatienota. Het Mobiliteitsplan en het Uitvoeringsprogramma zijn gereed. We willen dit plan nu ter vaststelling voorleggen aan de raad.

    Besluit

    1.het Mobiliteitsplan inhoudelijk goed te keuren waarbij de beschikbare middelen kaderstellend zullen zijn en het plan ter vaststelling voor te leggen aan de raad;
    2.de middelen die nodig zijn voor het uitvoeringsprogramma op te nemen als wensen in de integrale afweging in de kadernota 2024.

  10. B55.RNO

    De heer ...... heeft aan de gemeenteraad schriftelijke vragen gesteld inzake het aanbieden van middelgrote en grote elektronische apparaten. Deze vragen zijn door de griffie geplaatst op de lijst ingekomen stukken voor de raadsvergadering van 2 februari 2023 met als opmerking ‘brief overgedragen aan het college’.

    Besluit

    1. De vragen te beantwoorden conform bijgevoegde brief en de raad hierover informeren.
  11. B56.RNO

    Door waterschap Brabantse Delta is in 2022 het explosieven onderzoek voor de herinrichting van het natuurgebied Westelijke Langstraat afgerond. De detectie en ruiming van ontplofbare oorlogsresten is gedaan om de veiligheid van medewerkers te kunnen waarborgen.
    Alleen gemeenten kunnen door middel van een besluit van de gemeenteraad een beroep doen op het verkrijgen van een suppletie-uitkering (zgn. “bommenregeling”) uit het Gemeentefonds. De suppletie- uitkering is voor gemaakte kosten op het gebied van opsporing, benadering en ruiming van ontplofbare oorlogsresten. Dit betekent dat bij onderzoek en ruiming op initiatief van andere partijen, zoals waterschap Brabantse Delta, de gemeente deze aanvraag moet indienen. De suppletie-uitkering bedraagt 68% van de gemaakte kosten. Hiervoor dient vóór 1 april 2023 een raadsbesluit te worden verzonden naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
    Het bedrag dat we ontvangen zal onderdeel uitmaken van de meicirculaire 2023 en zal vervolgens worden meegenomen in de begrotingswijziging van het Najaarsbericht 2023.

    Besluit

    1. De raad voor te stellen bijgesloten aanvraag voor een suppletie-uitkering uit het Gemeentefonds voor gemaakte kosten in het opsporen van ontplofbare oorlogsresten vast te stellen en in te dienen.

  12. B57.RNO

    Naar aanleiding van de energiecrisis hebben we de reserve coronacrisis door de raad op 15 december 2023 laten uitbreiden naar een reserve genoemd bestemmingsreserve ondersteuning financieel welzijn inwoners, organisaties en verenigingen. Dit geeft de ruimte om ons maatschappelijk middenveld te ondersteunen naar aanleiding van de energiecrisis.
    Met bijgaande raadsinformatiebrief wordt de raad geïnformeerd over deze plannen. Momenteel zijn de brieven naar de organisaties verstuurd om een inventarisatie te doen.
    Op 14 februari zal het college een voorstel worden voorgelegd om verenigingen te compenseren en in welke mate. De kaders hiervoor staan ook in de raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. de raad via bijgaande Raadsinformatiebrief op de hoogte stellen van voorgenomen onttrekking.

  13. B59.RNO

    In de raadsvergadering van 9 juni 2022 was actualisering van de Starterslening in de gemeente Waalwijk aan de orde. Naar aanleiding daarvan heeft de raad van de gemeente Waalwijk door middel van een motie het college opdracht gegeven een evaluatie van dit middel uit te voeren naar het proces en het gebruik van de regeling. Hierbij gaat speciale aandacht uit naar maximale behandelingstermijn van 10 weken van een aanvraag en of hier een drempelverhogend effect vanuit gaat.
    Met deze Raadsinformatiebrief geven wij uitwerking aan deze motie.

    Besluit

    1.de raad via bijgaande Raadsinformatiebrief op de hoogte stellen van de evaluatie van de Starterslening.

  14. B60.RNO

    Net als in de meeste gemeenten in Nederland kampt ook de gemeente Waalwijk met wachtlijsten voor Hulp bij het Huishouden (HbH). Het lukt onze gecontracteerde aanbieders Wmo niet meer om (tijdig) te voldoen aan de vraag naar huishoudelijke hulp. Inwoners moeten langer wachten tot de huishoudelijke hulp daadwerkelijk start. Ook mensen die al huishoudelijke hulp ontvangen kunnen hinder ondervinden van capaciteitstekorten.
    Het is wenselijk inwoners daar eerlijk over te informeren en te wijzen op enkele maatregelen die met aanbieders zijn afgesproken om de beschikbare capaciteit zo effectief mogelijk te benutten en in te zetten voor degenen die dit het hardst nodig hebben. Daarvoor is bijgaande brief opgesteld die wordt verstuurd aan directe betrokkenen bij de inzet van Hulp bij het Huishouden.
    Tevens is een raadsinformatiebrief bijgevoegd waarin de raad hierover wordt geïnformeerd.

    Besluit

    1. akkoord te gaan met het verspreiden van bijgevoegde informatiebrief aan direct betrokkenen bij de inzet van Hulp bij het Huishouden;
    2. de raad via bijgaande Raadsinformatiebrief op de hoogte stellen van de informatiebrief rondom HbH.

  15. B99.UIT

    De uitnodigingen voor de collegevergadering van 10 januari 2023 zijn besproken

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.