Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 7 februari 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    Aan het einde van elk jaar wordt het mandaatregister en het bijbehorende mandaatbesluit geactualiseerd. Namens alle teammanagers is hiervoor input aangeleverd (zie bijlagen). De teammanagers zijn gevraagd de wijzigingen voor te bespreken met de verantwoordelijke portefeuillehouders.
    Aan dit advies zijn bijlagen toegevoegd: één versie waarop de wijzigingen bijgehouden zijn en één versie zoals de nieuwe mandaatregister er uit komt te zien en de twee afdoeningsmandaten die ingetrokken worden. Deze laatste zijn opgenomen in de nieuwe vast te stellen regeling onder nummers 9.37 en 9.38.
    In de communicatie richting de medewerkers zal worden benadrukt dat bij politiek sensitieve aangelegenheden afstemming met het betrokken bestuursorgaan moet worden bereikt, voorafgaand aan het nemen van een definitief besluit. Ook de de tekst die toegevoegd zal worden aan de versie van het register dat op intranet zal worden gepubliceerd is bijgevoegd.

    Besluit

    Het college, de burgemeester, invorderingsambtenaar en de heffingsambtenaar, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft:
    1.de mandaatregeling 2023 vast te stellen en een dag na publicatie inwerking te laten treden;
    2.de mandaatregeling 2022 in te trekken met ingang van de dag na die van bekendmaking van de mandaatregeling 2023 met dien verstande dat deze van toepassing blijft op besluiten genomen vóór inwerking treden van de nieuwe regeling;
    3.Afdoeningsmandaat aanvragen subsidie onderhoudskosten private waardevolle bomen in te trekken met ingang van de dag na die van bekendmaking van de mandaatregeling 2023 met dien verstande dat deze van toepassing blijft op besluiten genomen vóór inwerking treden van de nieuwe regeling;
    4.Afdoeningsmandaat aanvragen subsidie afkoppelen hemelwater van gemengde riolering in te trekken met ingang van de dag na die van bekendmaking van de mandaatregeling 2023 met dien verstande dat deze van toepassing blijft op besluiten genomen vóór inwerking treden van de nieuwe regeling.

  2. B03.OOT

    De herinrichting van de Dr. de Visserstraat en omgeving is in het IUP 2018-2019 vastgesteld als een onderhoudswerk waarbij de riolering zal worden vervangen en de straat opnieuw wordt ingericht. Het ontwerp is gepresenteerd aan de belanghebbenden tijdens een inloopavond en heeft ter inzage gelegen volgens de geldende procedures 1 en 2B. Hierop zijn geen inspraakreacties op binnengekomen.

    Besluit

    1.Het definitief ontwerp , volgens bijlage 1, vast te stellen.

  3. B04.OOT

    Volgens de Europese Dienstenrichtlijn zijn standplaatsvergunningen schaarse vergunningen. Het huidige standplaatsenbeleid voldoet niet aan deze regelgeving. Om aanpassingen aan het beleid mogelijk te maken, was een wijziging van de APV nodig. De raad heeft de APV met de gewijzigde bepalingen voor standplaatsen vastgesteld op 15 december jl. Het standplaatsenbeleid is een uitwerkingsbevoegdheid van het college. Op 4 oktober heeft het college de koers vastgesteld met daarin de kaders hoe we het standplaatsenbeleid vorm willen geven. Deze koers is gelijktijdig met de voorgestelde APV wijzigingen ter kennisgeving aan de raad gestuurd. Ook is de koers voorgelegd aan de huidige standplaatshouders. Hun reacties zijn meegewogen bij het opstellen van bijgevoegd conceptbeleid. De standplaatslocaties worden in een apart document vastgesteld. Na vaststelling van het conceptbeleid en de standplaatslocaties worden deze 6 weken ter inzage gelegd voor algemene inspraak. Na de inspraakperiode komt het beleid terug bij het college voor definitieve vaststelling. Waarna het beleid na bekenmaking en publicatie in werking zal treden.

    Besluit

    1. Het concept beleidsregels standplaatsen 2023 vast te stellen, waarbij objectieve
    criteria worden gesteld gebaseerd op de APV voordat tot loting wordt overgegaan;
    2. het concept Standplaatslocaties 2023 vast te stellen;
    3. bijgevoegd concept Standplaatsenbeleid en concept Standplaatslocaties gedurende 6 weken ter inzage te leggen voor algemene inspraak;
    4. het document Ingekomen reacties koers standplaatsenbeleid ter kennisgeving aan te nemen;
    5. dit collegebesluit ter kennisgeving via de griffie aan de raad te sturen.

  4. B05.OOT

    Bijgevoegd de reactienota Rekenkameronderzoek Waalwijk: Integraal Uitvoeringsplan (IUP)/Nota van bevindingen.
    In deze reactienota (in briefvorm) gaan we in op de door rekenkamercommissie geformuleerde hoofdvragen van het onderzoek:
    Hoe kan de gemeenteraad haar controlerende, kaderstellende (en vertegenwoordigende) rol sturen op de totstandkoming van het IUP?
    Hoe doelmatig en doeltreffend is de uitvoering van het IUP?
    We doen dat aan de hand van een aantal invalshoeken (zie bijgesloten brief).

    Besluit

    1.In te stemmen met de bijgevoegde reactienota en deze aan te bieden aan de Rekenkamercommissie (de heer R. van Hoek)

  5. B50.RNO

    Van de gemeenschappelijke regeling Uitvoeringsorganisatie Baanbrekers is een actualisatie van de begroting 2023 ontvangen. De geactualiseerde begroting 2023 bevat een begrotingswijziging die een verhoging van onze gemeentelijke bijdrage van € 1.030.367,- inhoudt. De belangrijkste oorzaken van het verhoogde nadelige resultaat zitten in gewijzigde inkomsten uit de rijksbudgetten en gestegen personele lasten. De kostenstijging is deels autonoom van aard en vloeit verder voort uit de ingeslagen koers om inwoners met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar zo regulier mogelijk werk. Gelet hierop en gelet op het ontbreken van de mogelijkheden binnen Baanbrekers om dit resultaat binnen de eigen middelen op te vangen, wordt de geactualiseerde begroting 2023 van Baanbrekers voorgelegd voor zienswijze. In de vorm van een zienswijze wordt voorgesteld met Baanbrekers afspraken te maken met de deelnemende gemeenten over het informatie en besluitvorming proces rondom de P&C-cyclus en over de inhoud van de P&C-documenten. Zodat Dagelijks bestuur, Algemeen Bestuur en de gemeenteraden hun rol goed kunnen invullen.

    Besluit

    De raad voor te stellen:
    1. Ten aanzien van de actualisatie van de begroting 2023 van Baanbrekers de volgende zienswijze in te dienen:
    Wij vragen Baanbrekers in samenwerking met de drie deelnemende gemeenten tot afspraken te komen over:
    - welke inhoud in welk stadium van de P&C-cyclus wordt opgenomen;
    - hoe wordt omgegaan met informatie en besluitvorming over voorzienbare niet autonome ontwikkelingen die afwijkend zijn van de vastgestelde financiële kaders;
    Zodat er tijdig een inhoudelijke afweging gemaakt kan worden door Dagelijks Bestuur dan wel Algemeen Bestuur en hierop in de gemeentelijke P&C-cyclus geanticipeerd kan worden. En zodat het Dagelijks bestuur, Algemeen Bestuur en de gemeenteraden hun rol goed kunnen invullen.
    2. In het voorjaarsbericht de bijstelling van de gemeentelijke bijdrage aan Baanbrekers te verwerken, door in 2023 de gemeentelijk bijdrage met € 1.030.367 te verhogen naar €5.027.307 en vanaf 2024 de gemeentelijke bijdrage structureel met € 1.174.250 te verhogen.

  6. B51.RNO

    Eind januari 2022 is Necker van Naem / Citisens op verzoek van de rekenkamercommissie begonnen aan een onderzoek naar het participatiebeleid en de Omgevingswet. Op 22 december heeft het college het rekenkamerrapport "DoeMee onderzoek Participatie en Omgevingswet" ontvangen. Daarbij heeft de commissie ook de reactie op het ambtelijke hoor en wederhoor toegezonden (bijlage). Daarna is door de rekenkamer nog een nieuwe versie verzonden welke is bijgevoegd (bijlage). Daarin zijn een aantal zaken die we al gedaan hebben aangevuld in het hoofdstuk conclusies & aanbevelingen.
    De rekenkamercommissie vraagt nu om een bestuurlijke reactie op het rapport. Deze reactie wordt integraal opgenomen in het rapport. Daarna gaat het rapport naar de raad. Met de griffie en de rekenkamercommissie is afgesproken dat uw college een bestuurlijke reactie op het rapport geeft in een brief.
    De voorgestelde bestuurlijke reactie is verwerkt in de bijgevoegde brief (bijlage). In het kort: de in het rapport benoemde omissies bij de deelvragen zijn herkenbaar. Met de inmiddels vastgestelde Handreiking Participatie is al een deel van de omissies weggenomen. In de conclusies en aanbevelingen staan relevante punten voor participatie in relatie tot ruimtelijke plannen. Een aantal punten is inmiddels aangepakt en met de rest gaan we de komende tijd aan de slag. Voor het overzicht geven we in de brief een korte toelichting van wat we al gedaan hebben en wat we nog gaan doen. Waar nodig betrekken we bij het vervolg de inhoud van het rapport om beleid, regels en werkafspraken verder aan te scherpen. Op deze wijze zijn we op de goede weg bij onze voorbereiding op participatie zoals bedoeld onder Omgevingswet.

    Besluit

    1.Een bestuurlijke reactie te geven op het rekenkamerrapport "DoeMee onderzoek Participatie en Omgevingswet" volgens de bijgevoegde brief.

  7. B52.RNO

    Met de beleidsregels Oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Waalwijk 2023 wordt het juridisch kader voor de plaatsing van laadpalen en het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen vastgelegd. Dit kader is nodig om een gewenste versnelling ten aanzien van het in de openbare ruimte plaatsen van laadpalen in Waalwijk mogelijk te maken.
    De Visie op Oplaadinfastructuur, vast te stellen door de gemeenteraad, kadert de gemeentelijke opgave ten aanzien van oplaadinfrastructuur in. Tevens legt de Visie vast hoe op de korte termijn invulling aan deze opgave gegeven wordt. Gezien de snelle en ingrijpende ontwikkelingen die (nog) plaatsvinden op dit gebied, heeft de visie een relatief korte horizon en is de verwachting dat binnen nu en 2 jaar een geactualiseerde versie van de visie ter vaststelling zal worden aangeboden.

    Besluit

    1. De beleidsregels oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen Waalwijk 2023 vast te stellen.
    2. Kennis te nemen van de Visie op Oplaadinfrastructuur.
    3. In te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel en dit tezamen met de Visie op Oplaadinfrastructuur ter vaststelling door te geleiden naar de gemeenteraad.

  8. B53.RNO

    Het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Streekarchief Langstraat Heusden Altena (SALHA) heeft de jaarlijkse kaderbrief gestuurd aan de Raad (zie bijlage, ingekomen stuk raad nummer 44 voor de raad van 6 april). Het Dagelijks Bestuur informeert u hiermee over de beleidsmatige en financiële ontwikkelingen die relevant zijn voor de concept-begroting 2024 en de meerjarenbegroting 2025-2027.
    Ingegaan wordt op de volgende ontwikkelingen:
    - doorontwikkeling e-depot
    - beheer en hostingkosten
    - huisvesting van het streekarchief
    - loonontwikkelingen
    Er worden geen concrete bedragen genoemd. Er wordt gesproken over een lichte toename van de bijdrage per inwoner, nog afgezien van de loonontwikkelingen en prijsindexering.
    De raad kan tot 1 april eventueel een reactie indienen. Vanwege de agendering / toezending van de kaderbrief is behandeling in de raad van 6 april gepland (dus na reactietermijn 1 april). Het besluit van het college zal onder voorbehoud van goedkeuring raad, aan het bestuur worden toegezonden voor 1 april. Met name de huisvesting van het streekarchief is een grote "onbekende", het onderzoek daarnaar is nog gaande. Het is echter duidelijk, dat dit kosten met zich mee gaat brengen. Advies is om het DB te vragen zoveel als mogelijk bij de begrotingsstukken inzichtelijk te maken welke financiële gevolgen met name de huisvesting zal gaan hebben, zodat de deelnemende gemeenten hier in hun begroting rekening mee kunnen gaan houden.

    Besluit

    1.In te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel waarin de raad wordt geadviseerd het DB te vragen zoveel als mogelijk de financiële gevolgen van het huisvestingsvraagstuk in beeld te brengen in de begroting 2024, zodat de deelnemende gemeenten hier in hun eigen begroting rekening mee kunnen gaan houden.

  9. B54.RNO

    In de door de raad vastgestelde financiële verordening 2020 (ex. artikel 212 Gemeentewet) is vastgelegd dat de nota reserves en voorzieningen minstens eens per raadsperiode geactualiseerd dient te worden. De nu nog geldende nota reserves en voorzieningen dateert van 2020, vandaar deze nieuwe versie. Verder is in het kader van de begroting 2019 door uw raad bepaald dat de nota reserves en voorzieningen om de 2 jaar geactualiseerd moet worden, met daarbij een toetsing. De toetsing van de reserves en voorzieningen is nu toegevoegd aan de nota reserves en voorzieningen 2023. Voorstel is om de reserve restauratie gemeentelijke monumenten met ingang van 2023 te hernoemen in de reserve monumenten en archeologie. Daarnaast is het voorstel om 4 reserves op te heffen: de reserve historische publicaties, de reserve PC-vergoedingen raadsleden, de reserve 4 programma’s en de reserve dekking huur Balade.

    Besluit

    1.In te stemmen met bijgevoegd raadsvoorstel nota reserves en voorzieningen 2023, met de daaraan gekoppelde toetsing van bestaande reserves en voorzieningen.

  10. B99.UIT

    Het college bespreekt de uitnodigingen voor de collegevergadering van 7 februari 2023.

    Besluit

    zoals besproken in de collegevergadering.