Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 17 januari 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B50.RNO

    De fractie van de ChristenUnie heeft op grond van artikel 47 van het Reglement van Orde schriftelijke vragen gesteld. de vragen hebben betrekking op waterberging.

    Besluit

    1. in te stemmen met beantwoording van de vragen van de fractie van de ChristenUnie met betrekking tot waterberging.

  2. B51.RNO

    Op 15 februari 2022 stelde het college de randvoorwaarden vast waaronder (alsnog) medewerking kan worden verleend aan het oprichten van maximaal vijf vrijstaande woningen achter de percelen Van der Duinstraat 102 t/m 108. In een aanvullend besluit van 31 mei 2022 stelde het college de termijn waarbinnen uiterlijk gebouwd dient te worden vast op vier jaar na onherroepelijk worden van het omgevingsplan.
    Later heeft initiatiefnemer verzocht om medewerking te verlenen onder het huidig recht middels een wijziging van het bestemmingsplan, waarbij de inspraak overgeslagen wordt en direct een bestemmingsplan ter inzage gelegd wordt. Ook is duidelijk geworden dat niet alle initiatiefnemers binnen de eerder gestelde termijn kunnen en willen bouwen.
    Geadviseerd wordt om de gevraagde bereidheid uit te spreken. Wel dient duidelijk te zijn dat de gemeente op voorhand geen garantie kan en wil geven dat een ontwerp bestemmingsplan daadwerkelijk vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet in procedure gebracht wordt. Voorst is het voorstelbaar om de termijn waarbinnen uiterlijk gebouwd moet zijn te verlengen.

    Besluit

    1. zich bereid te verklaren om, waar mogelijk in tijd, planologisch medewerking te verlenen aan het realiseren van maximaal vijf woningen achter op de percelen Van der Duinstraat 102-108 middels één wijziging van het bestemmingsplan;
    2. de inspraak hierbij over te slaan en te zijner tijd direct een ontwerp bestemmingsplan ter inzage te leggen, waarbij de terinzagelegging voor ten hoogste 2 weken door mag lopen in de schoolvakantie;
    3. de eerder gestelde randvoorwaarde ten aanzien van de bouwtermijn als volgt bij te stellen:
    - Binnen zes jaar na onherroepelijk worden van het gewijzigde bestemmingsplan dient een ontvankelijke omgevingsvergunning aangevraagd te zijn.
    - En uiterlijk drie jaar na onherroepelijk worden van de omgevingsvergunning dient de bouw gereed te zijn.
    - Dit alles op straffe van een boete van €100.000,-, met een kettingbeding vast te leggen in met afzonderlijke initiatiefnemers te sluiten anterieure overeenkomsten.
    4. de raad hier middels bijgevoegde raadsinformatiebrief over te informeren, waarbij tevens het door initiatiefnemer aangeleverde participatieplan toegestuurd wordt.

  3. B52.RNO

    In de gemeente Waalwijk werken Team leefbaarheid, toezicht en handhaving (LTH) en Team vergunningverlening en belastingen (VVB) samen binnen de gebieden VTH Wabo-taken. Met het stuk dat voor u ligt, leggen we verantwoording af over de uitvoering van ons VTH-beleid in 2022 en kijken we vooruit naar de uitvoering in 2023.
    Vergunningverlening
    Het team vergunningverlening heeft in 2022 uitvoering gegeven aan het actieplan vergunningen. Hier zijn tijdelijke interventies vervangen door structurele maatregelen. Er is hard gewerkt aan het opzetten van een vergunningenorganisatie. Zo zijn er tijdens een succesvolle wervingsdag acht nieuwe medewerkers vergunningverlening aangenomen en is gebouwd aan een nieuwe organisatie met nieuwe competentieprofielen. De profielen zijn in lijn met de kwaliteitscriteria die gekoppeld zijn aan de uitvoering van de VTH taken en de competentieprofielen van de VNG. Inhuurcapaciteit is vervangen door een permanente capaciteit. Daarnaast stond het afgelopen jaar in het teken van de komst van de Omgevingswet. Processen en werkwijzen zijn hierop afgestemd. Het team was in brede zin optimaal voorbereid op de komst van de Omgevingswet. Naast voorbereidingen op de Omgevingswet gingen de dagelijkse werkzaamheden ook door. Het aantal vergunningaanvragen is min of meer gelijk gebleven, de achterstanden zijn ingehaald en de doorlooptijden zijn gemiddeld 6 tot 8 weken. Een mooie prestatie.
    Het komende jaar zal waar mogelijk worden gestart met het werken in de gedachte van de Omgevingswet. Vanaf 2023 start de nieuwe ‘organisatie’ vergunningen. Dit betekent onder meer een nieuwe formatie met acht nieuwe collega’s, een nieuw proces, nieuwe VTH software (CLO) en nieuwe functies (rollen) in lijn met de nieuwe competentieprofielen van de VNG en de kwaliteitscriteria. Er is nog ongeveer zes maanden de tijd om ons voor te bereiden op de komst van de Omgevingswet en naar deze transformatie in de praktijk toe te werken.
    Inspectie, toezicht en handhaving
    In 2022 kregen we te maken met dezelfde grote uitdagingen zoals we die bij vergunningverlening beschreven hebben. Deze veranderingen vragen ook inzet vanuit het cluster (bouw)handhaving. Voorbeelden hiervan zijn het volgen van trainingen (inclusief ketentesten), het herzien van de procesbeschrijvingen en het aanpassen van de standaardbrieven voor inspectie, toezicht en handhaving. We blijven dagelijks werken aan een verbetering van onze processen om onze bedrijven en inwoners zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Bij de uitvoering van de werkzaamheden houden we de prioriteiten uit het bestaande VTH-beleid aan. De thema’s brandveiligheid en constructieve veiligheid blijven voorop staan. Integrale veiligheid (aanpak van ondermijnende criminaliteit) is en blijft hoog geprioriteerd. De aanpak van projectmatige controles zoals bijvoorbeeld kamerbewoning, bovenwoningen en gemeentelijke gebouwen heeft zich bewezen en zetten we voort. Kijkend naar het aantal geplande controles en de controles die in 2022 zijn uitgevoerd, hebben we met het cluster (bouw)handhaving alle doelen gehaald. Er zijn extra controles uitgevoerd op het gebied van huisvesting van vluchtelingen. Ook in het cluster (bouw)handhaving is hard gewerkt om alle geplande doelen voor elkaar te krijgen.
    In 2023 zal er verder worden voorbereid op de komst van de Omgevingswet. Het optimaliseren van processen en werkwijzen is een beperkt deel van de voorbereiding. Er zal volgens een nieuwe manier gewerkt moeten worden. Hierin wordt samenwerking gezocht met de vergunningverleners en externe partners. De controles zullen dezelfde prioriteiten kennen als het voorgaande jaar. Aanvullend zullen kantoorpanden projectmatig gecontroleerd worden op energielabel C verplichting (vanaf 1 januari 2023 opgenomen in het Bouwbesluit 2012) en worden na 1 juli 2022 verkochte woningen op de opkoopbescherming uit de Huisvestingsverordening Waalwijk 2022-2025 gecontroleerd.
    De volledige versie van het VTH jaarverslag 2022 en het VTH uitvoeringsprogramma 2023 treft u in de bijlagen aan. Daarnaast vindt u in de bijlagen ook de raadsinformatiebrief. Op basis van de Verordening systematische toezichtinformatie Noord-Brabant wordt een afschrift van het bijgevoegde document na vaststelling door het college naar de provincie verzonden.

    Besluit

    1. het VTH jaarverslag 2022 en VTH uitvoeringsprogramma 2023 vast te stellen;
    2. de raad door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren;
    3. de toezichthouder (provincie Noord-Brabant) te informeren.
  4. B53.RNO

    Het college en de gemeenteraad hebben op 22 december 2022 de kadernota voor 2024 "Naar gewoon gezond "van de GGD Hart voor Brabant ontvangen. Als bijlage bij deze kadernota is de toekomstvisie "Wij maken gezond gewoon" toegevoegd. De actualisatie van het basispakket vormt eveneens een onderdeel van de kadernota 2024. De gemeenteraad kan een zienswijze op deze stukken indienen.
    In dit collegevoorstel wordt u geadviseerd de stukken aan de gemeenteraad voor te leggen en te adviseren een positieve zienswijze te geven op de kadernota met de daarin opgenomen inhoudelijke en financiële koers. De actualisatie van het basispakket brengt echter wel structurele meerkosten voor de gemeenten mee.
    Het is gebruikelijk dat u gelijktijdig met de Kaderbrief van de GGD, de kaderbrief van de regionale ambulancevoorziening ontvangt. De raad hoeft hierop geen zienswijze te formuleren. Deze kaderbrief wordt niet automatisch toegezonden. Wij zullen deze kaderbrief na publicatie op de website van de RAV via het college ter informatie doorsturen naar de raad. In dit collegevoorstel wordt de RAV dan ook niet verder behandeld.

    Besluit

    De gemeenteraad te adviseren:

    1. Een zienswijze in te dienen m.b.t. de Kadernota 2024 van de GGD Hart voor Brabant, om meer taken in het pluspakket te behouden en minder in het basispakket, om de flexibiliteit te houden.
    2. De hogere kosten als gevolg van de hogere voorlopige inwonersbijdrage mee te nemen bij het opstellen van de gemeentelijke begroting 2024.
    3. Kennisnemen van de toekomstvisie Publieke Gezondheid “Wij maken gezond gewoon”.
  5. B55.RNO

    Door de fracties van SGP en Samen Waalwijk zijn op grond van artikel 47 Reglement van Orde vragen gesteld over verstedelijking en mobiliteit.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de vragen die gesteld zijn door SGP en Samen Waalwijk over verstedelijking en mobiliteit, zoals opgenomen in de bijlage bij dit voorstel.

  6. B99.UIT