Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 19 september 2023

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B50.RNO

    Op basis van artikel 23 van Verordening commissie Bezwaarschriften Waalwijk 2023 brengt de commissie Bezwaarschriften jaarlijks schriftelijk verslag uit over de behandeling van bezwaren aan de burgemeester. De burgemeester ziet op grond van artikel 170, eerste lid, onder d, Gemeentewet toe op een zorgvuldige behandeling van bezwaren.
    Deze commissie adviseert de bestuursorganen over bezwaarschriften, met uitzondering van die met betrekking tot belasting- en Woz-zaken, rechtspositie van gemeentepersoneel, en aan andere bestuursorganen overgedragen bevoegdheden (b.v. Baanbrekers).
    Er wordt wederom geconcludeerd dat de kwaliteit van de besluiten van de bestuursorganen van de gemeente Waalwijk over het algemeen goed is. Wel zijn er enkele aandachtpunten (zie jaarverslag en raadsinformatiebrief).
    Geadviseerd wordt het verslag voor kennisgeving aan te nemen. Ook wordt de burgemeester (tot wiens wettelijke verantwoordelijkheid de zorg voor de afhandeling van bezwaarschriften hoort) geadviseerd het verslag aan de raad te sturen met de bijgevoegde (concept-)raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Het college besluit:


    a.het jaarverslag van de commissie Bezwaarschriften 2022 voor kennisgeving aan te nemen;


    2. De burgemeester besluit:


    a.het jaarverslag van de commissie Bezwaarschriften 2022 en bijgevoegde raadsinformatiebrief ter kennisname aan de raad te sturen.

  2. B51.RNO

    Op 6 juli 2023 is er een motie aangenomen Overgangsregeling Minnelijke schuldsanering natuurlijk personen. De raad verzoekt het college te onderzoeken op welke wijze het mogelijk is om de termijn van de schuldsanering voor trajecten die vóór 1 juli 2023 zijn gestart, aanzienlijk te verkorten.
    Het onderzoek heeft inmiddels plaats gevonden en in het bijgaand raadsvoorstel is dit uitgewerkt. De kosten voor het bieden van een lokaal overgangsrecht bedragen € 255.000. In aangenomen motie is aangegeven dat de benodigde financiële middelen zo nodig ten laste mogen worden gebracht van de Algemene Reserve.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,

    1. de overgangsregeling minnelijke schuldsanering natuurlijke personen vast te stellen,
    2. de Sociale Adviesraad te informeren door middel van bijgaande conceptbrief.
  3. B52.RNO

    In de Wet Publieke Gezondheid (Wpg) staat dat de gemeenten elke vier jaar een nieuwe nota gezondheid vaststelt. Dit doen de gemeenten samen met de GGD die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Wpg verplichte taken. Het huidige plan loopt tot en met 2023. Daarom is er voor 2024 - 2027 een nieuwe regionale nota Publieke Gezondheid Midden-Brabant "Koers houden met een sterke basis" gemaakt. In het nieuwe plan worden de regionale pijlers: Gezonde Start, Gezonde leefstijl, Gezonde omgeving gehandhaafd en wordt er een vijfde pijler gezond ouder worden toegevoegd. Het regionale beleidsplan is "hoog-over " maar wordt jaarlijks door middel van uitvoeringsplannen concreet gemaakt.
    Het uitgangspunt is dat de inzet past binnen de huidige financiële kaders. Het gaat om de middelen die gemeenten verstrekken voor het basispakket van de GGD Hart voor Brabant en de middelen van het GALA en IZA die regionaal ingezet kunnen worden.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,
    1. In te stemmen met de Regionale nota Publieke Gezondheid Midden-Brabant 2024 - 2027 "Koershouden met een sterke basis".

  4. B53.RNO

    Raad informeren over de beoordeling VTH jaarplan 2023 Omgevingsrecht en de vervolgstappen naar aanleiding hiervan.
    Het eindoordeel op basis van de criteria in de uitvoeringsagenda IBT van de provincie is oranje, ‘voldoet gedeeltelijk’. Hierbij aangetekend dat we met 76 punten net onder de groene ‘Voldoet’ grens van 80 punten vallen. We ondernemen 4 acties om volgend jaar weer groen, voldoet, te scoren.

    Besluit

    1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over het definitief oordeel van de provincie over het Jaarplan VTH.

  5. B54.RNO

    Op basis van artikel 9:12a Algemene wet bestuursrecht (Awb) brengt de klachtencoördinator jaarlijks schriftelijk verslag uit over de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 Awb. De burgemeester ziet op grond van artikel 170, eerste lid, onder e, Gemeentewet toe op een zorgvuldige behandeling van klachten. Het college zorgt voor een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten.
    In dit jaarverslag wordt gerapporteerd over de behandeling van klachten over gedragingen van ambtenaren en bestuurders in het jaar 2022. Het jaarverslag geeft inzicht in de hoeveelheid en de aard van de klachten en de wijze van afdoening.
    Geadviseerd wordt het verslag voor kennisgeving aan te nemen. De burgemeester (tot wiens wettelijke verantwoordelijkheid de zorg voor de klachtafhandeling behoort), wordt geadviseerd het verslag aan de raad te sturen met bijgevoegde (concept-) raadsinformatiebrief.

    Besluit

    1. Het college besluit:
      a.het jaarverslag Klachtenbehandeling 2022 voor kennisgeving aan te nemen;
    2. De burgemeester besluit:
      a.het jaarverslag Klachtenbehandeling 2022 en bijgevoegde raadsinformatiebrief ter kennisname aan de raad te sturen.
  6. B55.RNO

    Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet dienen gemeenten te beschikken over een Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Hiervoor dient elke gemeente een verordening vast te stellen, waarin de instelling van deze commissie is geregeld. Dit besluit ziet expliciet op een beleidsneutrale overgang naar de Omgevingswet met daarbij een ingebouwde flexibiliteit om het taken pakket uit te breiden.
    Met het voorstel voor deze verordening stellen we een integrale adviescommissie aan, waarbij de huidige vaste leden van de Adviescommissie omgevingskwaliteit Waalwijk de vaste leden van de nieuwe commissie zullen zijn. Zo behouden we de aanwezige expertise en gebiedskennis in de advisering. Op basis van raadsbesluiten in het kader van de Omgevingswet, of als het college daartoe aanleiding ziet, kunnen de taken en de samenstelling van de commissie in de toekomst voor bepaalde ontwikkelingen of plannen (tijdelijk) worden uitgebreid.
    De commissie heeft als taak de Raad en het College te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de Omgevingswet. Doel is, het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Haar taak bestaat in ieder geval uit het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de commissie.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,

    1. De Verordening op de gemeentelijke adviescommissie omgevingskwaliteit Waalwijk vast te stellen;
  7. B56.RNO

    In 2022 zijn vier buurten aangewezen waar de opkoopbescherming is gaan gelden. De afspraak is toen gemaakt om in 2023 nogmaals te kijken naar de stand van zaken in deze buurten. Deze actualisering is uitgevoerd. Tevens is het schaarsteonderzoek geactualiseerd. Naar aanleiding van deze beide actualisaties wordt aan de raad voorgesteld de Huisvestingsverordening op onderdelen aan te passen.

    Besluit

    de raad voor te stellen om:
    1. de "Huisvestingsverordening Waalwijk 2022 – 2025, 1e wijziging” vast te stellen en op de voorgeschreven wijze bekend te maken;
    2. de “Huisvestingsverordening Waalwijk 2022 – 2025” in te trekken gelijktijdig met de inwerkingtreding van de “Huisvestingsverordening 2022 – 2025, 1e wijziging”;
    3. de opkoopbescherming in 2024 wederom te actualiseren.

  8. B99.UIT

    Bijgaand het uitnodigingenoverzicht van 19 september ter bespreking.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.