Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 23 april 2024

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B02.OOT

    Voor de invordering van belastingaanslagen en Leges is onder andere de Invorderingswet 1990 en Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990 van toepassing. Deze wet is uitgewerkt in een Leidraad Invordering.
    De Leidraad invordering is een soort handleiding voor de invorderingsambtenaar hoe hij/zij de belastingschulden kan/moet invorderen. Deze handleiding is openbaar. De VNG heeft de Leidraad Invordering van de Rijksbelastingdienst bewerkt zodat deze ook door de gemeente gebruikt kan worden. Dit is een standaard handleiding die door de gemeente binnen wettelijke kaders aangepast kan worden.
    De laatste Leidraad van de gemeente Waalwijk is in 2019 vastgesteld. Deze is nu “geupdate” i.v.m. wijzigingen in de afgelopen jaren.
    Het zijn meer tekstuele aanpassingen in de Leidraad.
    De belangrijkste wijziging is art 19 lid 4 “betalingsvordering”

    • 4 Een betaaldienstverlener als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht is op vordering van de ontvanger verplicht, in zoverre onder blokkering van onttrekkingen aan de rekening, uit het tegoed van een rekening die een belastingschuldige bij hem heeft alsmede, indien de betaaldienstverlener en de belastingschuldige in samenhang met die rekening een overeenkomst inzake krediet zijn aangegaan, uit het ingevolge die overeenkomst verstrekte krediet, de belastingaanslagen van de belastingschuldige te betalen. De betaaldienstverlener is verplicht aan de vordering te voldoen, zonder zich daarbij op verrekening te kunnen beroepen. De verplichting tot betaling vervalt een week na de dag van bekendmaking van de vordering aan de betaaldienstverlener.

    Voorheen moest de belastingdeurwaarder beslag onder derden leggen bij de bank. Hij moest hiervoor ook echt (fysiek) naar de bankfiliaal om het beslag te betekenen. Nu kan alles per post verzonden worden naar de bank.
    De huidige Leidraad Invordering kan worden ingetrokken, met dien verstande dat zij blijft bestaan voor de aanslagen die volgens deze Leidraad Invordering al worden ingevorderd.

    Besluit

    1. De Leidraad Invordering gemeente Waalwijk 2024 vast te stellen.

  2. B50.RNO

    De raad van Waalwijk heeft op 23 juni 2023 een motie experiment Participatiewet aangenomen en op 2 november 2023 gevraagd te onderzoeken of de giftengrens van € 1.200 verhoogd kan worden naar € 1.800. Inmiddels heeft het Dagelijks Bestuur van Baanbrekers op beide onderwerpen een besluit genomen. Door middel van bijgaande (concept) raadsinformatiebrief wordt de raad over beide onderwerpen geïnformeerd.

    Besluit

    1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de verhoging giftengrens en motie experiment Participatiewet.

  3. B51.RNO

    In 2022 is een bedrag aan het Schoenenkwartier verleend ad € 100.000 voor de verhuizing. Deze middelen zijn eerder door de raad vastgesteld in een besluit.
    Het Schoenenkwartier heeft aangegeven dat zij op deze subsidie uiteindelijk een tekort hadden van € 44.000 ter dekking van de verhuiskosten. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat er een depot in Rotterdam ingezet is omdat het depot in Tilburg, waarbij de berekening rekening mee was gehouden, nog niet gerealiseerd is. Om hierin tegemoet te komen wordt voorgesteld de subsidie te dekken uit de bestemmingsreserve Schoenenkwartier. Deze reserve is eerder gevormd om onvoorziene kosten op te vangen en ter dekking van uitgaven van vervangingsinvesteringen.

    Besluit

    1. Een bedrag van € 44.000 te onttrekken uit de bestemmingsreserve Schoenenkwartier en deze beschikbaar te stellen aan het Schoenenkwartier ter dekking van het tekort op de verhuiskosten;
    2.De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de onttrekking uit de reserve Schoenenkwartier.

  4. B52.RNO

    Op 5 november 2022 werd de brede ondersteuning aan gedupeerde ouders en kinderen van de toeslagenaffaire verankerd als wettelijke taak in de Wet hersteloperatie toeslagen. Deze wet regelt de vergoedingen, de ondersteuning door gemeenten en het uitstel of kwijtschelding van schulden voor de inwoners die verstrikt zijn geraakt in de toeslagenaffaire en loopt tot en met 2025. De VNG heeft in februari 2024 gemeenten geadviseerd lokaal beleid vast te stellen.

    Besluit

    1. Het Beleid Brede ondersteuning (Gemeentelijke ondersteuning gedupeerde ouders en kinderen van de toeslagenaffaire gericht op (Gelijk)waardig herstel) vast te stellen;
    2. De Stichting (Gelijk)waardig herstel een subsidie te verstrekken tot een bedrag van € 26.000 voor het begeleiden van 10 Waalwijkse gedupeerde gezinnen via de route van (Gelijk)waardig herstel;
    3. In te stemmen met het "Mandaatbesluit Wet hersteloperatie toeslagen brede ondersteuning Gemeente Waalwijk”;
    4. De gemaakte kosten in het kader van de Wet hersteloperatie toeslagen via SiSa te declareren bij het Rijk;
    5. De raad te informeren door middel van bijgaande raadsinformatiebrief.
  5. B53.RNO

    Kende de gemeente Waalwijk in 2022 nog een ‘dip’ in de naleving van de AVG, zo was 2023 een jaar dat de naleving weer ‘in de lift’ zit.
    De jaarlijkse meting aan de hand van de VNG-norm laat ook een verbetering zien.
    Vanaf 1 januari 2023 is de functie van Security & Privacy Officer naar een ander team overgegaan. Hier wordt deze functie dan beter gekoppeld aan de informatieadviseurs vanuit ICT en Informatiebeheer. Dit heeft (ook) geleid tot een betere informatiebeveiligings- en AVG-praktijk.
    De belangrijkste leidinggevenden zijn nog steeds periodiek verenigd in de Stuurgroep AVG en Digitale Veiligheid. Hierdoor wordt niet alleen gewerkt aan compliance maar worden risico’s besproken en worden maatregelen genomen en bijgestuurd. De metingen vanuit het AVG-normenkader, maar ook die van de BIO, Wpg en DigiD zijn samen besproken en gewogen. De stuurgroep stelt prioriteiten, die resulteren in een nieuw jaarplan. Verder heeft de FG samen met de organisatie een AVG-volwassenheidsmeting uitgevoerd om te bepalen waar de naleving verder kan groeien.
    In 2023 is een goede nieuwe bewustwordingscampagne voor AVG en Informatiebeveiliging gestart.
    De Wpg-audit over 2022 is uitgevoerd. Hoewel de audit een goed resultaat heeft opgeleverd verliep het audit-proces vrij moeizaam, mede door het feit dat een aantal medewerkers uit dienst ging die ervaring hadden met de audit.
    In het jaarverslag wordt een aantal verbeterpunten aanbevolen.
    De belangrijkste verbetermogelijkheden zijn:

    1. Houd rekening met de ontwikkelingen vanuit nieuwe wetgeving en technologische ontwikkelingen;
    2. Zorg voor een risicoregister;
    3. Zorg voor een betere transparantie naar betrokkenen, bijvoorbeeld door het communiceren van privacyverklaringen;
    4. Maak meer werk van (het uitvoeren van) gegevensbeschermingseffectbeoordelingen (DPIA);
    5. Voer actievere regie op samenwerkingsverbanden.

    Besluit

    1. het jaarverslag van de functionaris gegevensbescherming over de naleving van de AVG en de Wpg voor kennisgeving aan te nemen;
    2. de ambtelijke organisatie op te dragen om via het jaarplan Informatiebeveiliging en Privacy aan de slag te gaan met de aanbevelingen;
    3. de gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over het jaarverslag van de functionaris gegevensbescherming.

  6. B54.RNO

    De fractie van Samen Waalwijk heeft schriftelijke vragen gesteld m.b.t. het verkeerd informeren van de Raad. In dit voorstel ligt de beantwoording van deze vragen ter besluitvorming voor.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie van Samen Waalwijk met betrekking tot het verkeerd informeren van de Raad.

  7. B55.RNO

    Voor Hulp bij het Huishouden beogen we een centraal wachtlijstsysteem in te voeren. In verband met deze beleidswijziging wordt een nieuw inkooptraject voor Hulp bij het huishouden doorlopen. Onderdeel van dit inkooptraject is een tariefonderzoek waarin de actuele CAO wordt meegewogen.

    Besluit

    1. Voor Hulp bij het Huishouden een centraal wachtlijstsysteem in te voeren;
    2. Een nieuwe overeenkomst voor Hulp bij het Huishouden per 2025 af te sluiten;
    3. In 2024 een inkooptraject te doorlopen, waar een tariefonderzoek onderdeel van is;
    4. De Raad via een Raadsinformatiebrief over bovenstaande te informeren.
  8. B99.UIT

    1. de uitnodigingen op bijgaand overzicht te bespreken.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.