- Toelichting
-
Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.
Agendapunten
-
B01.OOT
De eigenaar van de grootschalige huisvesting voor internationale medewerkers aan de Altenaweg 18 te Waalwijk heeft gevraagd of de gemeente Waalwijk bereid is een vergunning af te geven voor de huisvesting van internationale medewerkers tot 2050. Na afgifte van deze vergunning is de eigenaar van plan een vleugel aan te bouwen en het aantal plaatsen te vergroten van 252 naar 400. Er is bereidheid om medewerking te verlenen aan een vergunning tot 1-1-2040 in plaats van 2050.
Bijlagen
Besluit
1. Een positieve grondhouding aan te nemen om aan de Altenaweg 18 te Waalwijk de looptijd te verlengen tot 1 januari 2040 voor het verlenen van een vergunning voor het bieden van grootschalige huisvesting, mits bij de uitwerking van de vergunning blijkt dat aan alle reguliere ruimtelijke aspecten voldaan kan worden;
2. Aan deze grondhouding de voorwaarde te koppelen dat de eigenaar van de Altenaweg 18 de intentie uitspreekt om met de gemeente afspraken te maken op het gebied van integratie en welzijn;
3. In 2025 het gemeentelijk beleid ten aanzien van arbeidsmigratie en kamerverhuur aan te passen. -
B02.OOT
De gemeente Waalwijk en de GGD Hart voor Brabant maken jaarlijks afspraken over de lokale inzet vanuit het basispakket en het pluspakket.
De kosten voor het basispakket zijn € 204.000 ( afgerond) en worden bekostigd uit de reeds beschikbaar gestelde inwonersbijdrage 2024. De activiteiten bestaan uit verplichte diensten uit de Wet publieke gezondheid, verplichte diensten uit de gemeenschappelijke regeling van de GGD en diensten vanuit de keuze door het Algemeen Bestuur van de GGD. Binnen het basispakket is gekozen voor: interventies kansrijke start, jeugdgezondheidszorg in het netwerk en preventieprogramma's. De gemeente bepaalt dan nog in overleg met de GGD de frequentie van de inzet.
De kosten voor de extra inzet vanuit het pluspakket zijn € 179.835,90. Deze kosten worden gedekt uit de SPUK - middelen GALA, uitvoering kinderopvang en begrotingsmiddelen voor statushouders en nieuwkomers. De activiteiten bestaan uit video Home-training, Kind naar Gezond Gewicht, Kansrijke start, MASS - overleg ( maatschappelijk steunsysteem), Multidisciplinair Overleg zwangeren, vitaal in de wijk, VVE ( coördinatie, toeleiding en registratie), stevig ouderschap en de inzet jeugdarts en jeugdverpleegkundige voor statushouders/ nieuwkomers in het consultatiebureau.Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met de uitvoering van het basispakket 2024 ad. € 204.000 en het pluspakket 2024 ad. € 179.835,90 door de GGD Hart voor Brabant.
-
B03.OOT
Als gemeente verrichten we iedere dag werkzaamheden en nemen we besluiten die het leven van inwoners en ondernemers raken. Dat maakt het een vereiste dat wij ons werk op een betrouwbare manier verrichten. Betrouwbaar werk komt tot stand in een organisatie waar medewerkers zich veilig voelen, ook wanneer er bijvoorbeeld een foutje wordt gemaakt. Daarom maken omgangsvormen ook onderdeel uit van betrouwbaar werk.
In ons beleid voor betrouwbaar en veilig werk beschrijven we de manier waarop we dit in de gemeente Waalwijk realiseren. Wat we hieronder verstaan en welke afspraken er gelden. We willen dat medewerkers dit goed tussen de oren krijgen zodat betrouwbaar en veilig werk een logisch onderdeel is van ons dagelijks werk. Dat lukt het beste als we hier met elkaar over in gesprek zijn en blijven. Daarnaast is een goede integriteitsorganisatie nodig, zodat medewerkers kunnen sparren/hun verhaal kwijt kunnen en zodat meldingen snel en goed opgepakt kunnen worden.
De ondernemingsraad (OR) heeft overeenkomstig artikel 27 WOR instemmingsrecht. Met de OR zijn de teksten van het voorstel doorgesproken. Tevens is afgesproken om het College eerst om een principebesluit te vragen. Daarmee heeft de OR zekerheid dat zij kunnen beraadslagen over een voorstel waar ook het College achterstaat.Bijlagen
Besluit
- Het ‘Beleid voor betrouwbaar en veilig werk’, het 'Sanctiebeleid' en het 'Protocol voor melden en onderzoek’ bij principebesluit vast te stellen;
- Het principebesluit zoals opgenomen in beslispunt 1 conform artikel 27 van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) voor instemming voor te leggen aan de ondernemingsraad (OR);
- Ermee in te stemmen dat wanneer de ondernemingsraad haar instemming geeft, het principebesluit wordt geacht een definitief besluit te zijn;
- Na het definitief worden van het besluit de volgende besluiten in te trekken: het ‘Integriteitsbeleid’, de ‘Gedragscode voor ambtenaren’, de ‘Regeling ongewenst gedrag op de werkplek’, de ‘Regeling integriteitsmeldingen’, het ‘Onderzoeksprotocol bij integriteitsmeldingen’ en onze ‘Regeling nevenwerkzaamheden en financiële belangen’.
-
B51.RNO
Naar aanleiding van het rekenkamerrapport uit 2021 is onder de verbonden partij Parkmanagement Waalwijk B.V. de Parkmanagement Groen B.V opgericht. In deze nieuwe Groen B.V wordt het alleenrecht gevestigd. Hiermee neemt ze de bevoegdheid tot aanbesteding van de gemeente over, voor zover het gaat om het aanbesteden van het publieke onderhoud en beheer voor de bedrijventerreinen Haven en Zanddonk, Besoyen West en Van Andelstraat. Middels deze raadsinformatiebrief informeren we de Raad over de stand van zaken over deze vestiging van het alleenrecht.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over Parkmanagement Waalwijk B.V
-
B52.RNO
Het college wordt voorgesteld om 'Uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant' vast te stellen. Deze agenda is een uitwerking van het 'Ontwikkelperspectief Stedelijk Brabant 2040'. Vervolgens wordt voorgesteld een korte zienswijze in te dienen en de raad over de uitvoeringsagenda te informeren door middel van een (regionaal / provinciaal opgestelde) raadsinformatiebrief.
Bijlagen
Besluit
- Het eindconcept uitvoeringsagenda NOVEX Stedelijk Brabant vast te stellen;
- De 'Stuurgroep NOVEX Stedelijk Brabant' bijgevoegde zienswijze te sturen;
- De gemeenteraad met bijgaande informatiebrief te informeren over de uitvoeringsagenda.
-
B53.RNO
In de kadernota 2025 is voorgesteld om in de begroting 2025 de wijze van de bekostiging van de onderwijshuisvesting te herzien. Tijdens de heidag van het college van 9 september 2024 zijn deze herziening én de financiële consequenties ervan besproken. Afgesproken is dat de raad via een Raadsinformatiebrief zou worden geïnformeerd over de in de conceptbegroting 2025 opgenomen aanpassingen.
Bijlagen
Besluit
- De gemeenteraad met een raadsinformatiebrief te informeren over de herziening van de bekostiging onderwijshuisvesting.
-
B99.UIT
Bijgaand treft u ter bespreking aan de uitnodigingen voor de collegevergadering van 1 oktober 2024.
Bijlagen
Besluit
1. Zoals besproken in de vergadering.