Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 16 januari 2024

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    In raadsinformatiebrief 041-23 "voorbereiding Landgoed Driessen fase 2" van 20 april 2023 wordt gesproken over een compacte propositie waarin in woord en beeld duidelijk gemaakt wordt hoe fase 2 zich verhoudt tot andere woningbouwprojecten in de gemeente, welke meerwaarde de realisatie van fase 2 heeft voor zowel Waalwijk als de regio, en hoe de ontwikkeling past binnen de verstedelijkingsstrategie voor het SRBT-gebied.
    Bijgevoegd treft u deze propositie aan. Deze bestaat uit een flyer en een bijlage. Voorgesteld wordt om de propositie vrij te geven voor afstemming met regiogemeenten en provincie.

    Besluit

    1. In te stemmen met bijgevoegde propositie Landgoed Driessen fase 2;
    2. deze vrij te geven voor afstemming met regiogemeenten en provincie.

  2. B02.OOT

    Sinds het voorjaar 2023 zijn er gesprekken gaande met de besturen van Leerrijk en Bravoo over de vorming van taalklassen primair onderwijs. Het primair onderwijs ervaart al geruime tijd de (werk)druk van een toenemend aantal niet-Nederlands sprekende kinderen. Dat kunnen vluchtelingen zijn of bijv. nieuwkomers. Deze problematiek is sinds de zomer 2023 besproken in een tweetal werkgroepen en in een stuurgroep. Daar is deze problematiek onderkend en zijn de risico's voor de kwaliteit van het onderwijs en de kansengelijkheid voor alle leerlingen in kaart gebracht.
    Aan de werkgroepen hebben ambtelijke vertegenwoordigers van de gemeenten Waalwijk en Loon op Zand deelgenomen. In de stuurgroep zijn naast de bestuurders van Leerrijk en Bravoo ook de wethouders van Loon op Zand en Waalwijk vertegenwoordigd. In dit overlegproces is een model uitgewerkt dat voorziet in een centrale taalklas volgens het ISK-model waarin de leerlingen één jaar (Nederlandse) taalonderwijs genieten waarna ze kunnen instromen in het reguliere onderwijs, met een betere en bredere basis als bagage. Aan dit model zijn kosten verbonden die grotendeels voor rekening van het onderwijs (Bravoo en Leerrijk) zijn. Ook aan de gemeente wordt een bijdrage gevraagd.

    Besluit

    1. Samen met de gemeente Loon op Zand een Taalklas primair onderwijs (volgens ISK-model) in te richten:
    a. de taalklas in te richten op de Leerrijk-school De Vrijhoeve in Sprang-Capelle;
    b. aan Leerrijk en Bravoo een eenmalige bijdrage van maximaal € 105.000 aan opstartkosten te verlenen;
    c. voor de duur van drie jaar € 12.500 per jaar bij te dragen aan een brugfunctionaris;
    2. de dekking van b. en c. eerst ten laste te brengen van het reguliere budget onderwijsachterstandenbeleid, doch de raad voor te stellen om deze kosten te gaan dekken uit de nog in te stellen bestemmingsreserve die wordt ingesteld t.a.v. de o.a. Oekraïense vluchtelingen.

  3. B03.OOT

    De casuïstiek die zowel zorg als veiligheid raakt wordt steeds complexer. En door de decentralisaties en ontwikkelingen bij Jeugdbescherming, Veilig Thuis en Raad voor de Kinderbescherming komt er steeds meer op het bordje van de lokale overheid te liggen. Veel gemeenten lopen vast in hoe hiermee om te gaan.
    Dat we ook in Waalwijk hiermee te maken hebben is niet verrassend. Waalwijk heeft door haar samenstelling veel te maken met complexe vraagstukken: veel vechtscheidingen, personen met onbegrepen gedrag en ook steeds meer jeugd die geen school meer volgt en risico loopt op (verder) afglijden in de criminaliteit.
    Er is onderzocht hoe we hier het beste mee kunnen omgaan. Bureau Queste heeft in 2021 een onderzoek gedaan naar de rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente. Zij adviseren om intern een verbeterplan op te stellen dat zich richt op een gezamenlijke visie, het inrichten van een goede organisatie en het verrichten (uitvoeren) volgens vastgelegde afspraken.
    Dit onderzoek is gedaan vanuit de systeemaanpak en de cijfers. Het gaat hier nog om een globale (ook ietwat abstracte) schets. Het college heeft naar aanleiding van dit rapport gevraagd om een verdere uitwerking (zomer 2022). Sequ heeft hier met bijgevoegd rapport opvolging aan gegeven. Zij hebben inzichtelijk gemaakt wat complexe casuïstiek is, welke teams binnen gemeente Waalwijk hiermee bezig zijn en welke problematiek er nu eigenlijk speelt in gemeente Waalwijk. In het rapport doen zij tevens aanbevelingen om beter invulling te geven aan deze complexe problematiek. Zij adviseren een verbindingsregisseur zorg & veiligheid aan te stellen.

    Besluit

    1. Een verbindingsregisseur zorg & veiligheid aan te stellen voor de duur van 1 jaar en de kosten van € 108.000 te dekken uit de bestaande middelen voor de koers sociaal domein;
    2. Onderzoek te laten doen naar de mogelijkheden voor subsidies en de kosten voor dit onderzoek van € 8.000 te dekken uit de bestaande middelen voor de koers sociaal domein.
  4. B04.OOT

    Jaarlijks wordt de regeling peuterspeelzalen en kinderopvang alsook de tarifering (artikel 5) aangepast aan de prijsvoorstellen vanuit de rijksoverheid. Ook voor 2024 heeft het ministerie bij brief (2023-0000542106 dd. 7 november 2023) besloten de maximumtarieven voor 2024 extra te verhogen. In dit voorstel wordt deze lijn gevolgd. Daarnaast zijn de tarieven afgestemd met de gemeenten Heusden en Loon op Zand die deels van dezelfde kinderopvangaanbieders gebruik maken.

    Besluit

    1. In te stemmen met de geïndexeerde tarieven voor 2024 zoals opgenomen in art. 5;
    2. de Regeling peuteropvang en voorschoolse educatie 2024 vast te stellen;
    3. de regeling met terugwerkende kracht in werking te laten treden per 1 januari 2024.

  5. B50.RNO

    Alcoholgebruik is schadelijk voor de gezondheid en het beïnvloedt de mentale en fysieke ontwikkeling van jongeren negatief. Op basis van onderzoekscijfers in de gemeente Waalwijk, gestelde doelen in het nationaal preventieakkoord en gesprekken met de Sociale Adviesraad Waalwijk (SAR) en Jongerenambassadeurs Waalwijk (JAW), komen we tot twee concrete acties om het preventie- en handhavingsbeleid in gemeente Waalwijk kracht bij te zetten:
    - Een koppeling maken tussen landelijk en lokaal preventiebeleid.
    - De koppeling tussen preventie en handhaving versterken.

    Besluit

    1. Het bijgevoegde alcohol preventie- en handhavingsplan 2024-2027 vast te stellen.

  6. B51.RNO

    Door een wijziging in wet- en regelgeving ontstond er in 2013 een financieel nadeel voor onder andere de gemeente Waalwijk. Om in dit nadeel te compenseren is destijds een constructie tot stand gekomen om diverse gemeenten waaronder de gemeente Waalwijk tegemoet te komen. De afspraak werd gemaakt om de brandweerkazerne in 2013 te verkopen aan de Veiligheids Regio Midden West Brabant met de verplichting deze na 10 jaar weer terug te kopen tegen de dan geldende boekwaarde.
    Op 3 december 2013 heeft het college ingestemd om de brandweerkazerne in Waspik te verkopen en leveren tegen de daartoe opgestelde concept koopovereenkomst en concept akte van levering aan de Veiligheid Regio Midden West Brabant. In dezelfde overeenkomst is overeengekomen om de Kazerne na 10 jaar terug te kopen tegen de dan geldende boekwaarde.
    Op 2 november 2023 heeft de VRMWB formeel aangegeven de brandweerkazerne te willen terug verkopen zoals in de akte van levering is overeengekomen met de gemeente.

    Besluit

    De raad voor te stellen om
    1. In te stemmen met de terugkoop van het pand, Stationslaan 5 te Waspik, plaatselijk bekend als Brandweerkazerne, voor een bedrag van € 893.221,50 en hiervoor een krediet beschikbaar te stellen;
    2. In de stemmen met een begrotingswijziging 2024-008.

  7. B52.RNO

    De concept-Beleidsvisie Grootschalige Opwek Duurzame Energie heeft van 27 september 2023 tot en met 8 november 2023 ter inzage gelegen. De Beleidsvisie GODE is naar aanleiding daarvan op een beperkt aantal onderdelen aangepast en aangevuld. Het Voorkeursalternatief is niet gewijzigd.
    De Beleidsvisie bevat de (rand-)voorwaarden waaronder de gemeente de ontwikkeling van grootschalige zon en wind wil toestaan en het Voorkeursalternatief, het gebied waar initiatieven worden toegestaan. De Beleidsvisie vormt daarmee de basis waarop initiatiefnemers straks een projectvoorstel voor de ontwikkeling en realisatie van een windpark of zonneveld kunnen indienen. Hiermee zetten we een belangrijke volgende stap naar het doel om in 2030 minimaal 50% van de verbruikte elektriciteit in de gemeente Waalwijk duurzaam op te wekken op eigen grondgebied.
    De raad wordt voorgesteld om kennis te nemen van de Reactienota Beleidsvisie GODE en de Beleidsvisie GODE inclusief het Voorkeursalternatief vast te stellen.

    Besluit

    De raad voor te stellen om
    1. De Beleidsvisie GODE inclusief het Voorkeursalternatief vast te stellen.

  8. B53.RNO

    In de raadsvergadering van 26 oktober heeft de raad ten behoeve van voorgenoemd raadsvoorstel een motie aangenomen. Met deze motie verzoekt de raad het college om deze quick-wins (ter waarde van maximaal € 5.000 per casus (adres) met een maximum van € 50.000) uit de bestaande middelen voor verduurzaming te voorzien.
    Dit is niet mogelijk. De bestaande middelen verduurzaming vastgoed zijn in de begroting opgenomen als een kapitaallast en niet als een exploitatiebudget. Investeringen kleiner dan € 25.000 mogen niet als investering worden aangemerkt en dienen in de exploitatie te worden voorzien.
    Om uitvoering te kunnengeven aan de motie is een additioneel exploitatiebudget van € 50.000 nodig.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,
    1. uit de Algemene Reserve een bedrag beschikbaar te stellen van € 50.000 om uitvoering te geven aan de motie ten behoeve van quick-wins ten aanzien van verduurzaming.
    2. in te stemmen met begrotingswijziging 2024-009.

  9. B54.RNO

    Gemeenten hebben wettelijke taken in het kader van de volksgezondheid en zijn op grond van artikel 14 van de Wet publieke gezondheid verplicht tot het in stand houden van een regionale gezondheidsdienst. De gemeente Waalwijk vervult deze plicht door deelname aan de gemeenschappelijke regeling GGD Hart voor Brabant. De gezamenlijke portefeuillehouders van deze gemeenten vormen het algemeen bestuur ( AB) van de GGD.


    In opdracht van de gemeenten voert de GGD Hart voor Brabant de taken uit die voortvloeien uit de Wet Publieke Gezondheid met als belangrijkste doel het bevorderen, beschermen en bewaken van de gezondheid van kinderen en volwassenen. Een goede gezondheid draagt bij aan de zelfredzaamheid en participatie van inwoners.


    Gemeenten ontvangen rijksmiddelen voor de bekostiging van het basistakenpakket van de
    GGD -en en daarnaast kopen gemeenten nog aanvullende activiteiten (zgn. plustaken).
    De GGD Hart voor Brabant stelt jaarlijks een Kadernota op die als basis geldt voor de begroting van het betreffende jaar. Hierin wordt de inhoudelijke koers beschreven en de financiële consequenties daarvan. Onderdeel hiervan is ook altijd de jaarlijkse indexering ( loon - en prijsstijgingen) waarin het systeem van de gemeente Tilburg wordt gevolgd.

    Besluit

    De raad wordt voorgesteld om:
    1. Kennis te nemen van de inhoudelijke koers van de Kadernota 2025 van de GGD Hart voor Brabant;
    2. In te stemmen met de prognose voor de gemeentelijke bijdrage per inwoner van de Kadernota 2025 van de GGD ad. € 44,95 x 50.244 inw. = € 2.258.468,- en de voorlopige inwonersbijdrage mee te nemen bij het opstellen van de gemeentebegroting 2025;
    3. Geen zienswijze in te dienen ten aanzien van de kadernota 2025 GGD Hart voor Brabant.

  10. B99.UIT

    Bijgaand het uitnodigingenoverzicht week 2 ter bespreking.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.