- Toelichting
-
Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.
Agendapunten
-
B01.OOT
De LEA-partners hebben subsidieaanvragen ingediend voor 2023 en 2024 voor onderstaande activiteiten. De activiteiten zijn opgenomen in het uitvoeringsprogramma VVE-Waalwijk Taalrijk*. Dit programma is onderdeel van de nota LEA 2021-2024 ‘Ieder in zijn kracht’ (vastgesteld B&W april 2021).
Activiteit
Aanvrager
Bedrag in €
1. Pedagogische beleidsmedewerker
De Kindereijk
7.500
2. Pedagogische beleidsmedewerker
Mikz
75.000
3. Pedagogische beleidsmedewerker
De Schat
7.500
4. Taalimpuls Voorschool
Mikz
40.000
5. Taalimpuls Vroegschool gr 1-2
Stichting Leerrijk namens alle PO
74.498
Taalimpuls gr 3
Taalimpuls gr 5
22.054
7.674
6. Taalimpuls Met Praktijkonderwijs
Met Praktijkonderwijs
13.218
7. Taalondersteuning nieuwkomers PO
Stichting Leerrijk namens alle PO
75.000
8. ISK Wereldschool
Stichting Willem van Oranje
32.000
9.- Kansrijk van start: ouderpartnerschap
Boekstartcoach-Leesbevordering 0-4 jr
Bibliotheek Midden-Brabant
100.000
-Lees- en Media-avontuur PO
-Meer leesplezier voor jongeren VO
10.Met betrokken ouders
Met Praktijkonderwijs
18.300
11.Zomerschool - Ontdekweek
Basisschool Teresia
5.500
12.Thuis in Taal
Actief Ouderschap
71.152
Totaal
549.396
Mikz heeft voor Pedagogische beleidsmedewerker (Pbm-er/wettelijke taak 1-1-2022) een subsidie van € 77.250 aangevraagd. Voor een Pbm-er is per locatie voorschoolse educatie (ve) peuteropvang een subsidie van € 7.500 beschikbaar. Mikz heeft 10 locaties ve peuteropvang. Daarom wordt voorgesteld om Mikz een subsidie te verlenen van € 75.000 en het bedrag van € 2.250 (77.250-75.000) af te wijzen. Dit op grond van artikel 10, sub d van de Algemene Subsidieverordening Waalwijk 2010 (de subsidie past niet binnen het beleid van de gemeente Waalwijk). Conform de Algemene wet bestuursrecht is Mikz over deze afwijzing op 1 november jl. geïnformeerd. Hier geen bemerkingen op gekregen.
Voorgesteld wordt om bovenstaande activiteiten voor 2023 en 2024 te subsidiëren vanuit de hiervoor bestemde begrotingsposten. Dit is conform artikel 3 Onderwijsbeleid uit de Subsidieregeling Maatschappelijke Ontwikkeling 2023 (vastgesteld B&W op 22-11-2022).
* Uitvoeringsprogramma is onderdeel van notitie LEA (Lokaal Educatieve Agenda), een gezamenlijk programma van bestuurders van de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, Netwerk VVE-Waalwijk Taalrijk en gemeente Waalwijk.
Bijlagen
Besluit
1. Aan bovengenoemde organisaties (zie kolom aanvrager) een exploitatie subsidie te
verlenen voor 2023 en 2024 voor de activiteiten en de bijbehorende bedragen zoals opgenomen zijn in bovenstaand overzicht. (Zie bijlage voor een uitgebreid overzicht) Voor 2024 geldt het voorbehoud dat het rijk en de raad ook daadwerkelijk middelen beschikbaar stellen op de begroting 2024.
2. Aan Mikz een subsidie van € 75.000 te verlenen en € 2.250 af te wijzen. Dit op grond van artikel 10, lid d, van de Algemene Subsidieverordening Waalwijk.
3. Voor de activiteiten VVE-Waalwijk Taalrijk het bedrag van € 549.396,00 beschikbaar te stellen uit de begrotingsposten: Onderwijsachterstandenbeleid 6411010 (€ 419.714), Gelijke Kansen 0-4 jaar 6610010 (€ 51.682), Waalwijk Taalrijk 6411020 (€ 60.000), Onderst. Taalachterstanden 6607020 (€ 18.000). -
B02.OOT
Het waterschap Brabantse Delta en de gemeente Waalwijk hebben beide een verantwoordelijkheid in het beheer van het stedelijk water. Het waterschap zorgt periodiek voor het baggeren van het oppervlakte water. De gemeente zorgt voor de verwerking van het slib. Met de voorliggende samenwerkingsovereenkomst pakken waterschap en gemeente de baggeropgave in Haven 7 in gezamenlijkheid op.
Bijlagen
Besluit
1. in te stemmen met de overeenkomst met waterschap Brabantse Delta m.b.t. het SOK baggerplan Haven 7.
-
B03.OOT
Den Bolder heeft het verzoek gedaan te bekijken of en welke mogelijkheden er zijn om de inkomsten uit de horeca te vergroten. Daartoe heeft Den Bolder een lijst aangeleverd met activiteiten die het reeds uitvoert of wil gaan uitvoeren. Deze lijst treft u verwerkt in de tabel in bijlage 1 aan.
Er spelen in deze zaak verschillende, maar gelijkwaardige regelregimes, te weten het bestemmingsplan en de APV/Alcoholwet. Beide regimes kennen hun eigen maar dus ook gelijkwaardig beoordelingskader. De activiteiten die Den Bolder op een lijst heeft aangeleverd, hebben wij beoordeeld aan de hand van het bestemmingsplan en de APV/ Alcoholwet.
Eén specifieke activiteit betreft het organiseren van feesten, jubilea en partijen voor derden. Uit beide toetsingskaders blijkt dat de gewenste feesten en partijen van persoonlijke aard niet (kunnen) worden toegestaan.
De overige activiteiten zijn óf al passend óf wel voorstelbaar. Voor die laatste activiteiten is een afwijking van het bestemmingsplan nodig. Daarvoor zal Den Bolder een omgevingsvergunning moeten aanvragen, waarbij wordt onderbouwd dat dit niet zal leiden tot onevenredige overlast voor de omgeving.Bijlagen
Besluit
- geen medewerking te verlenen aan het verzoek van Den Bolder om de mogelijkheden voor horeca uit te breiden ten aanzien van:
a. activiteiten die niet passen binnen de maatschappelijke bestemming op basis van beheersverordening Woonwijken en/of;
b. die moeten worden aangemerkt als zware horeca, zoals feesten ten behoeve van particulieren; - geen medewerking te verlenen aan het verzoek van Den Bolder om de mogelijkheden voor horeca uit te breiden ten aanzien van activiteiten die niet passen binnen de maatschappelijke bestemming op basis van beheersverordening Woonwijken of moeten worden aangemerkt als zware horeca, zoals feesten ten behoeve van particulieren;
- een positieve grondhouding in te nemen ten aanzien van activiteiten opgenomen in bijlage 1 ("ja, mits afwijking bestemmingsplan wordt aangevraagd) die kunnen worden aangemerkt als middelzware horeca en voor het overige passen binnen de maatschappelijke doeleinden van de geldende bestemming op basis van beheersverordening Woonwijken, onder voorwaarde dat Den Bolder onderbouwt dat er geen onevenredige overlast voor de omgeving ontstaat;
- Den Bolder daarover met een brief te informeren.
- geen medewerking te verlenen aan het verzoek van Den Bolder om de mogelijkheden voor horeca uit te breiden ten aanzien van:
-
B50.RNO
Het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid is opgesteld in samenwerking met de gemeenten Gilze en Rijen, Dongen en Loon op Zand. Samen met Waalwijk vormen zij de vier gemeenten die tot het verzorgingsgebied van politieteam Langstraat behoren. Het huidige veiligheidsbeleid van deze vier gemeenten is ook integraal opgesteld en de actuele problematiek binnen deze vier gemeenten is vergelijkbaar. Daarom is besloten om te komen tot één Integraal Veiligheidsbeleid 2023 – 2026 voor deze vier gemeenten.
Bijlagen
Besluit
1. De raad voor te stellen om het ‘Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026’ vast te stellen;
2. Het ‘Focusblad 2023’ vast te stellen, onder voorbehoud van vaststelling van het Integraal Veiligheidsbeleid 2023-2026 door de gemeenteraad. -
B51.RNO
Onderhoud van een grassportveld is maatwerk. Wel kan in het algemeen worden gesteld dat al het onderhoud tot doel heeft de waterdoorlatendheid en de conditie van een grasportveld in stand te houden en liefst te optimaliseren. Dit (chemievrij) onderhoud, in combinatie met het toevoegen van de juiste voedingsstoffen en drainage, zorgt ervoor dat het maximaal aantal bespelingsuren uit een grasmat kan worden gehaald. Ondanks vakkundig onderhoud is het na gemiddeld vijftien jaar nodig de toplaag van een grassportveld nieuw leven in te blazen door deze af te schrapen en weer op te bouwen met nieuwe grond. Dit gebeurt in combinatie met een aantal klimaatadaptieve maatregelen. Bijgaand voorstel heeft als doel krediet te vragen aan de gemeenteraad, zodat deze werkzaamheden uit het meerjarenonderhoudsplan (MJOP), voor de komende vier jaar (2023-2026) kunnen worden uitgevoerd. Het werk in deze periode omvat de renovatie van een elftal grassportvelden in de gemeente Waalwijk. De kapitaallasten van het MJOP zijn reeds opgenomen in de meerjarenbegroting (kadernota 2022). In het voorgestelde bedrag is verder rekening gehouden met een ophoging van vijf procent per jaar en is aangenomen dat de landelijke SPUK-regeling ook na 2023 doorloopt.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad d.m.v. bijgaand raadsvoorstel te verzoeken een krediet van €882.000,- beschikbaar
te stellen t.b.v. de renovatie van elf grassportvelden in de periode 2023-2026;
2. De volgende afschrijvingstermijnen te hanteren en aan te passen c.q. op te nemen in de eerstvolgende nota waarderings- en afschrijvingsbeleid:
- Natuurgrasvelden 15 jaar (i.p.v. 20 jaar)
- Drainage 30 jaar (i.p.v. 25 jaar)
- Topdrain/peilgestuurde drainage 15 jaar (nieuw op te nemen)
- Klimaatadaptieve maatregelen 30 jaar (nieuw op te nemen);
3. De begroting 2023 te wijzigen middels begrotingswijziging 2023003. -
B52.RNO
De raad heeft tijdens de raadsvergadering van 11 november 2021 een krediet van € 108.250 ter beschikking gesteld om verkeersmaatregelen op de rijbaan van de Taxandriaweg en Biesbosweg te kunnen realiseren. Tijdens de raadsvergadering is een amendement ingediend door de Fracties Lokaal Belang, CDA en Lijst IJpelaar. De meerderheid van de raad heeft hiermee ingestemd en een gewijzigd raadsvoorstel aangenomen. Het amendement betrof extra waarschuwingslichten aan te brengen t.h.v. de fietsoversteken ter verbetering van de verkeersveiligheid.
De extra kosten voor het aanbrengen van de waarschuwingslichten waren geraamd op een bedrag van € 30.000. Dit bedrag had direct moeten worden meegenomen in de toen vast te stellen begrotingswijziging. Na besluitvorming over het amendement is de begrotingswijzing administratief niet aangepast.
Het werk is inmiddels aanbesteed en fase 1 is in uitvoering. De aanbesteding is hoger uitgevallen dan de eerdere vastgestelde kostenbegroting mede door de extreme prijsverhogingen in de bouwsector. Het eerder beschikbaar gestelde krediet van € 108.250 is niet toereikend. Totaal is een kredietbedrag benodigd van € 195.000 om het project te kunnen afronden conform eerdere besluitvorming.
Op 10 oktober 2022 is een subsidiebedrag van maximaal € 60.500 op grond van de bijdrageregeling door de provincie toegekend. Het verkregen subsidiebedrag van € 60.500 kan het kredietbedrag verminderd worden en vallen de corresponderende kapitaallasten lager uit. Er is een aanvullend krediet benodigd van € 86.750.
We verzoeken het college bijgaand raadsvoorstel aan te bieden aan de raad. En het onderstaande te besluiten.Bijlagen
Besluit
1. De raad te verzoeken een aanvullend krediet beschikbaar te stellen van € 86.750 voor het realiseren van wegvakdrempels op de rijbaan van de Taxandriaweg en Biesboschweg.
2. De kapitaallasten ad € 919 te dekken uit het reguliere budget product 205 voor Verkeersmaatregelen.
3. In te stemmen met begrotingswijziging 2023005.
4. Bijgaand raadsvoorstel aan te bieden aan de raad. -
B53.RNO
Na het vaststellen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) op 21 april jl. zijn wij gestart met het opstellen van het planmilieueffectrapport (planMER) conform de met de raad afgesproken m.e.r. procedure (milieueffectrapportage) en alle daarmee samenhangende activiteiten.
Het planMER beschrijft wat de (milieu)effecten zijn van de ontwikkeling die de gemeente Waalwijk voor ogen heeft om opwek van grootschalige windenergie mogelijk te maken. In het planMER zijn verschillende mogelijke opstellingsvarianten, zogenaamde alternatieven, onderzocht. Door de alternatieven te vergelijken wordt duidelijk welke voor- en nadelen bepaalde keuzes hebben voor het milieu en wat randvoorwaarden, belemmeringen en kansen zijn bij deze plannen. Mede op basis hiervan kan de gemeente een voorkeursalternatief (VKA) kiezen. Dit is een alternatief of een combinatie van (delen van) alternatieven dat de voorkeur heeft om de voorgenomen windopgave voor Waalwijk te realiseren. Het VKA wordt overigens pas bepaald nadat het planMER definitief is.
Het planMER is nu voor 95% gereed. In deze fase van het proces leggen wij dit concept voor aan betrokkenen in de omgeving, initiatiefnemers, andere belanghebbenden, de Commissie voor de m.e.r. en de GGD. De reden dat wij de terinzagelegging van dit concept-planMER als tussenstap in het planMER proces hebben ingebouwd is om de omgeving actief te betrekken bij de uitwerking en de uiteindelijke keuze van het VKA. Daarvoor is het belangrijk om de onderzoeksuitkomsten en de effectenanalyse van de verschillende alternatieven van tevoren te delen zodat we eventuele onvolkomenheden daarin kunnen oplossen alvorens het VKA vast te stellen.
N.B. - De Commissie voor de milieueffectrapportage brengt alleen advies uit op openbaar gemaakte stukken.
- De alternatievenontwikkeling en milieueffecten in dit planMER zijn niet van toepassing op zonnevelden. Omdat de Raad van State dit niet verplicht stelt zijn de effecten van zon in een aparte bijlage van het concept-planMER opgenomen.
Het planMER hebben we nodig om te komen tot een voorkeursalternatief (VKA) in de vorm van aangewezen plaatsingszones binnen het door de raad vastgestelde zoekgebied. Het planMER is daarbij een ondersteunend instrument. Naast milieueffecten nemen we voor het bepalen van het VKA ook draagvlak, economische haalbaarheid en landschap mee. Na vaststelling van het VKA kunnen binnen aangewezen plaatsingszones concrete windenergie initiatieven worden ontwikkeld en omgevingsvergunningen aangevraagd worden.
In dit advies wordt voorgesteld om te besluiten het concept-planMER ter inzage te leggen. Daarmee wordt de volgende stap in de m.e.r.-procedure gezet alsmede een vervolg gegeven aan het participatieproces met de omgeving. Deze extra stap is niet verplicht en onze eigen keuze. Om te komen tot een definitief planMER worden direct betrokkenen en andere belanghebbenden geïnformeerd én geraadpleegd.
De publicatie van het concept-planMER is voorzien op 30 november en zal ruim 4 weken ter inzage liggen. Op dinsdag 6 december wordt een themabijeenkomst voor de omgeving georganiseerd waarin de onderzoeksuitkomsten van het PlanMER en de effectenanalyse van de verschillende opstellingsvarianten/ alternatieven worden besproken.
Op donderdag 8 december aanstaande zal de raad worden bijgepraat over a) de uitkomsten van het planMER en b) de vervolgstap om komen tot een voorkeursalternatief (VKA).Bijlagen
Besluit
- Bijgevoegd concept-planMER (bijlage 1) inclusief de publieksvriendelijke samenvatting (bijlage 2) vrij te geven voor terinzagelegging en akkoord te gaan met de bijgevoegde planning;
- Akkoord te gaan met bijgevoegde raadsinformatiebrief (bijlage 3) inzake planMER Grootschalige Opwek Duurzame Energie.
-
B54.RNO
Door de gemeenteraad is op 15 juli 2021 een motie ingediend om te verkennen hoe bewezen handelingen ten behoeve van duurzame pachtgronden zoals bijvoorbeeld bloemrijke akkerranden, kunnen worden ingebracht in het pachtbeleid van de gemeente Waalwijk. Naar aanleiding van deze motie heeft nader onderzoek plaatsgevonden. Dit onderzoek is inmiddels afgerond. Middels bijgevoegde raadsinformatiebrief willen wij de gemeenteraad informeren.
Bijlagen
Besluit
1. in te stemmen met bijgevoegde raadsinformatiebrief m.b.t. verduurzamen pachtbeleid.
-
B55.RNO
De fractie van de SGP heeft art. 47 vragen RvO gesteld m.b.t. Huishoudelijke hulp binnen de Wmo in Waalwijk.
Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen van de SGP m.b.t. Huishoudelijke hulp binnen de Wmo in Waalwijk
-
B56.RNO
Initiatiefnemer wil met dit bestemmingsplan een bouwtitel mogelijk maken. De insteek is om het te vormen perceel te verkopen als bouwkavel. Ruimtelijk en milieu-planologisch zijn er geen bezwaren om hieraan medewerking te verlenen.
Hiervoor dient een bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld te worden. Burgemeester en wethouders verlenen een ontheffing hogere waarden Wet geluidhinder voor dit bestemmingsplan.Bijlagen
Besluit
1.het besluit hogere waarden Wgh bestemmingsplan `Julianalaan tussen 4 en 6 te Sprang-Capelle` vast te stellen;
2.de gemeenteraad voor te stellen om het bestemmingsplan `Julianalaan tussen 4 en 6 te Sprang- Capelle` vast te stellen. -
B57.RNO
Voor de locatie aan de Tom Mandersstraat 1 te Waalwijk bestaat het voornemen om de bestemming dienstverlening om te zetten naar wonen, de bestaande bedrijfswoning om te zetten naar burgerwoning en aldaar 1 extra woning te realiseren.
Voorheen was op het perceel aan de Tom Mandersstraat 1 Waalwijk een kinderdagverblijf aanwezig. De activiteiten van het kinderdagverblijf zijn inmiddels beëindigd. Op het perceel waarop de nieuwe woning is beoogd, staan nog twee gebouwen die gebruikt werden door het kinderdagverblijf. Deze gebouwen zullen worden gesloopt.
Hiervoor dient een bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld te worden.Bijlagen
Besluit
1. de gemeenteraad voor te stellen om het ontwerpbestemmingsplan "Tom Mandersstraat 1 en 3" vast te stellen.
-
B58.RNO
De gemeente heeft in 2005 de uitvoering van de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting doorgedecentraliseerd aan de schoolbesturen voor voortgezet onderwijs. De afspraken hierover zijn neergelegd in tussen gemeente en schoolbesturen gesloten doordecentralisatie (DDC)-overeenkomsten. De afgelopen periode is in overleg met de schoolbesturen geconstateerd dat het wenselijk is om de overeenkomsten op onderdelen te wijzigen. Op grond van artikel 76v van de Wet op het voortgezet onderwijs is de besluitvorming over de wijziging van de overeenkomsten een bevoegdheid van de gemeenteraad. Voorgesteld wordt om de raad voor te stellen om in te stemmen met wijziging van de DDC-overeenkomsten.
Bijlagen
Besluit
1. De raad voor te stellen om in te stemmen met de wijziging van de DDC-overeenkomsten.
-
B59.RNO
De SGP heeft vragen gesteld op basis van artikel 47 van het Reglement van Orde. De vragen gaan over woningbouw in Waalwijk.
In overleg met de portefeuillehouder treft u bijgevoegd een concept beantwoording aan.Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met de beantwoording van de artikel 47 RvO vragen van de SGP betreffende woningbouw in Waalwijk.
-
B99.UIT
De uitnodigingen zijn besproken
Bijlagen