Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 19 augustus 2025

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    De gemeente Waalwijk en de GGD Hart voor Brabant maken jaarlijks afspraken over de lokale inzet van activiteiten door de GGD. Het basispakket bestaat uit verplichte diensten uit de Wet publieke gezondheid, verplichte diensten uit de gemeenschappelijke regeling van de GGD en diensten vanuit de keuze door het Algemeen bestuur van de GGD. Het pluspakket betreft de uitvoering van activiteiten die niet in het basispakket zijn opgenomen maar waar wel vanuit de inhoud behoefte aan is.
    De kosten voor het basispakket 2025 ad. € 214.995 en het basispakket 2026 ad. € € 225.188 kunnen worden gedekt uit het bedrag per inwoner dat jaarlijks beschikbaar wordt gesteld door de gemeenteraad. De activiteiten uit het basispakket hebben betrekking op opvoed- en opgroeiondersteuning, deelname aan Multidisciplinair Overleg zwangeren ( Kansrijke Start) , jeugdgezondheidszorg in het netwerk ( o.a. onderwijs en sociaal domein) en preventieprogramma’s zoals gezonde school, gezond gewicht, middelengebruik, mentale gezondheid, opvoedingsondersteuning, regionaal cursusbureau en inzet VETC ( voorlichting eigen taal en cultuur).
    De kosten voor het pluspakket 2025 ad. € 149.957,40 en voor het pluspakket 2026 ad. € 88.814,66 kunnen worden gedekt uit de brede SPUK - middelen ( Specifieke Uitkering) Kansrijke start en de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid ( toeleiding VVE).

    Besluit

    1. Instemmen met de financiering en de uitvoering van het basispakket 2025 door de GGD Hart van Brabant ad. € 214.995 en het pluspakket 2025 ad. € 149.957;
    2. Instemmen met de financiering en de uitvoering van het basispakket 2026 ad. € 225.188;
    3. Voorlopig instemmen met de financiering en de uitvoering van het pluspakket 2026 ad.€ € 88.814. en het project Kind naar gezond gewicht in 2026 ad. € 57.000.
  2. B02.OOT

    De gemeentesecretaris is per 2 juli 2025 door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant aangewezen als Coördinerend Gemeentesecretaris. In deze rol is hij verantwoordelijk voor de afstemming en coördinatie van gemeentelijke maatregelen bij rampen en crises binnen de regio. Voor de uitoefening van deze functie is het noodzakelijk dat hij beschikt over de benodigde (onder)mandaten.

    Besluit

    1. In te stemmen met de (onder)mandaatverlening van de Algemeen Directeur / Regionaal Commandant van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant aan de gemeentesecretaris M. Tromp, zoals opgenomen in de bijgevoegde stukken.
  3. B50.RNO

    Het college wordt voorgesteld in te stemmen met de samenwerkingsafspraken voor de Stedelijke Regio Breda-Tilburg. Sinds 2020 werken negentien gemeenten, vier waterschappen en de provincie samen aan opgaven binnen het ruimtelijk domein in de SRBT 1. Deze samenwerking heeft in 2023 geresulteerd in een ontwikkelstrategie, waarin een gezamenlijk toekomstperspectief op ontwikkelingen in de stedelijke regio is verwoord. In de ontwikkelstrategie zijn – nadat de opgaven zijn geformuleerd – ontwikkelprincipes beschreven. Vervolgens is de inzet van de stedelijke regio toegelicht en is de ontwikkelstrategie (het wat) beschreven. Ten slotte is aandacht besteed aan de aanpak (het hoe). Hiermee wordt de basis gelegd voor een Uitvoeringsagenda SRBT, die in 2025 verder is uitgewerkt. De Uitvoeringsagenda geeft concreet aan welke projecten en programma’s worden opgepakt om de slag van strategie naar realisatie te maken.
    De SRBT blijft vooralsnog een lichte netwerksamenwerking. De afspraken om de samenwerking binnen SRBT-verband goed te laten functioneren, worden in bijgevoegd document vastgelegd. De inhoudelijke afspraken worden gevat in de Uitvoeringsagenda SRBT. Met deze afspraken wordt de wijze van samenwerking binnen de SRBT, zowel ambtelijk als bestuurlijk vastgelegd. Dit biedt de organisatorische basis om met kracht en voortvarendheid te werken aan de opgaven waarvoor de Stedelijke Regio Breda-Tilburg zich gesteld ziet.

    Besluit

    1. In te stemmen met de samenwerkingsafspraken (bijlage 2) Stedelijke Regio Breda-Tilburg (SRBT);
    2. De portefeuillehouder ‘Verstedelijking’, wethouder Klerx, af te vaardigen om namens de gemeente Waalwijk deel te nemen aan het BIT;
    3. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief (bijlage 1) te informeren over de ontwikkelingen binnen de SRBT.
  4. B51.RNO

    In oktober 2023 heeft er besluitvorming plaatsgevonden over het verlengen en uitbreiden van de opkoopbescherming. Daarbij hoorde een actualisatie van het schaarsteonderzoek. In een motie is toen gevraagd om het schaarsteonderzoek in een breder perspectief te plaatsen. Aspecten die daarbij bijvoorbeeld genoemd werden waren: het algehele woningtekort, de beschikbaarheid van sociale huurwoningen, scheefwonen, de nieuwbouwprogrammering en landelijke afspraken zoals richtlijnen voor betaalbaarheid. Deze aspecten zijn nader onderzocht. Aan de hand van uitgevoerde onderzoeken is er een goed beeld van de woningbehoefte en instrumenten die gericht op de woningmarkt ingezet worden en nog kunnen worden.

    Besluit

    De raad voor te stellen om,

    1. Kennis te nemen van de notitie “Beeld woningbehoefte en inzet instrumenten”;
    2. De volgende woningmarktinstrumenten en – maatregelen in te zetten dan wel nader uit te werken:
      a. Het instellen van en daartoe door het college nader uit te werken van een vereveningsfonds sociale huur;
      b. Het onderzoeken van de noodzaak van het vastleggen van restricties ten aanzien van aan- en uitbouwen in het omgevingsplan in geval van goedkope koopwoningen bij toekomstige nieuwbouwprojecten;
      c. Het onderzoeken van de meerwaarde van een lokale of subregionale versnellingstafel aanvullend op de reeds bestaande regionale versnellingstafel;
      d. Het nader onderzoeken in hoeverre het vastleggen van woningbouwcategorieën in omgevingsplannen effectiever is dan het anterieur vastleggen ervan;
      e. Nagaan in hoeverre we als gemeente, daar waar we in de toekomst eigen gronden ontwikkelen en daarbij goedkope koopwoningen willen laten realiseren, KoopGarant als voorwaarde kunnen en willen hanteren;
      f. Het uitwerken van een regeling zodat woningdelen (waaronder ook friends-wonen en hospitaverhuur) makkelijker te realiseren wordt;
      g. Het opstellen van een regeling voor tijdelijk wonen op achterterreinen voor familieleden;
      h. Het optimaliseren van interne afspraken over het registreren van en communiceren over leegstand.
  5. B52.RNO

    Conform het Startdocument Tender Windpark Buitenpolders, vastgesteld op 24 juni 2025, worden projectvoorstellen in de vervolgfase beoordeeld door een onafhankelijke selectiecommissie. De keuze voor een commissie buiten de ambtelijke organisatie is gemaakt om de beoordeling te scheiden van de bestuurlijke en ambtelijke sfeer, en daarmee de rolzuiverheid en legitimiteit van het proces te waarborgen. De commissie bestaat uit vijf leden, ieder met een specifiek profiel: participatie, financiën, techniek, ruimtelijke ordening en maatschappelijke meerwaarde. De voorgestelde leden zijn beoordeeld op drie kernaspecten: inhoudelijke deskundigheid, aantoonbare ervaring binnen het relevante profiel en het ontbreken van belangenverstrengeling. In het benoemingsvoorstel (bijlage 1) is per lid beknopt onderbouwd waarom deze persoon als geschikte kandidaat wordt voorgedragen. Om de zorgvuldigheid van het beoordelingsproces te borgen, worden de leden gevraagd akkoord te gaan met het afsprakenkader (bijlage 2). Nadat het afsprakenkader is ondertekend door alle voorgestelde leden van de selectiecommissie wordt dit bekendgemaakt.

    Besluit

    1. In te stemmen met het voorstel voor de samenstelling van de selectiecommissie en de benoeming van de leden.
    2. In te stemmen met het afsprakenkader voor commissieleden
    3. Bekendmaking van het besluit vindt plaats op het moment nadat het afsprakenkader is ondertekend door alle voorgestelde leden van de selectiecommissie, uiterlijk 2 september of zoveel eerder als mogelijk.
    4. De gemeenteraad wordt bij de bekendmaking van het besluit geïnformeerd door middel van bijgaande raadsinformatiebrief
  6. B53.RNO

    We horen de roep onder een deel van onze inwoners om eigen inwoners met voorrang te huisvesten. Hier zijn we niet uniek in, dit geluid is ook te horen in de gemeenten om ons heen. Samen met de andere gemeenten binnen de Stedelijke Regio Breda Tilburg (SRBT) hebben we daarom nader onderzoek gedaan. Er is onderzocht wat de huidige situatie is, wat de (on)mogelijkheden zijn om bewoners met lokale (economische of maatschappelijke) binding sneller aan een woning te kunnen helpen en wat de effecten hiervan zijn op de woningmarkt in regiogemeenten. Tevens is er voor de gemeenten in Hart van Brabant nader ingezoomd op de situatie voor vitale beroepsgroepen.


    In bijgevoegde raadsinformatiebrief nemen we de gemeenteraad mee in de resultaten van het onderzoek naar lokale binding (bijlage 1), vitale beroepsgroepen (bijlage 2) en het bijhorende regionaal advies (bijlage 3).

    Besluit

    De bijgevoegde raadsinformatiebrief inclusief bijlagen aan de raad te verzenden.

  7. B99.UIT

    Bijgaand treft u aan het uitnodigingenoverzicht van 19 augustus 2025 ter bespreking.

    Besluit

    1. Zoals in de vergadering besproken.