- Toelichting
-
Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.
Agendapunten
-
B01.OOT
De huidige aanwijzingsbesluiten voor de inzamelmiddelen die tijdens de afvalproeven zijn ingezet, lopen af op 1 november 2025. In september 2024 heeft de gemeenteraad besloten om per 1 april 2026 het nieuwe Grondstoffenbeleidsplan, fase 2, in te voeren. Dit betekent dat er een tweede korte overgangsperiode ontstaat tussen 1 november 2025 en 1 april 2026. Wij stellen voor om in deze periode de huidige inzamelstructuur in de proefwijken en appartementencomplexen te continueren:
* Laageinde: restafval naar ondergrondse verzamelcontainer + PMD-container.
* Besoyen: kleine restafvalcontainer + PMD-container.
* Appartementencomplexen Waspik, Sprang-Capelle en Waalwijk: gescheiden inzameling gft.
Door dit te continueren voorkomen we onnodige wisselingen, behouden inwoners duidelijkheid en worden extra kosten en verandering in de uitvoering vermeden. Dit biedt een stabiele overgang tot de invoering van het nieuwe beleid.Bijlagen
Besluit
- Het 'Besluit tot wijziging van het Aanwijzingsbesluit inzamelmiddelen in de wijk Laageinde ter velenging van de overbruggingsperiode’ vast te stellen;
- Het ‘Besluit tot wijziging van het Aanwijzingsbesluit inzamelmiddel GFT en locaties verzamelcontainers GFT hoogbouw/stapelbouwcomplexen bij diverse locaties in de gemeente Waalwijk ter verlenging van de overbruggingsperiode’ vast te stellen;
- Het ‘Besluit tot wijziging van het Aanwijzingsbesluit inzamelmiddelen restafval en PMD voor een gedeelte van de wijk Besoyen Waalwijk ter verlenging van de overbruggingsperiode’ vast te stellen
-
B02.OOT
Door samen met de gemeente Tilburg in 2023, 2024 en 2025 deel te nemen aan het landelijk programma Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming is het regionale Multi Expert Team (MET) ontstaan. De regionale MET aanpak willen we in 2026 graag voortzetten. Hiervoor
is een investering nodig van € 75.000,- voor het jaar 2026. Vanaf 2027 willen we de regionale MET aanpak laten aansluiten bij de ontwikkeling rondom de Stevige Lokale Teams.Bijlagen
Besluit
1. Voortzetten van de deelname aan het landelijk programma Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming als proeftuingemeente in 2026 en hier eenmalig € 75.000 voor beschikbaar te stellen.
2.In het Najaarsbericht voor te stellen om de ontvangen rijkssubsidie van € 75.000 vanuit Tilburg voor ambtelijke inzet op het programma in 2025 over te hevelen naar 2026. En hiermee de bijdrage voor 2026 te voldoen. -
B03.OOT
Het VNG-bestuur is op 2 juli 2025 akkoord gegaan met het onderhandelingsakkoord van het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord ( AZWA).
Het AZWA is een aanvullend akkoord op het Integraal Zorgakkoord ( IZA). Met het AZWA wordt ingezet op een verbreding, intensivering en concretisering van het IZA, waarin gelijkwaardige toegang tot zorg en welzijn en het afwenden van het arbeidsmarkttekort centraal staan. Ook krijgen in het AZWA het sociaal domein en de publieke gezondheid een explicietere plek. Het VNG-bestuur legt het onderhandelaarsakkoord AZWA, de voortzetting van het IZA en het onderhandelaarsakkoord Ouderenzorg ( HLO) als totaalpakket voor aan de leden via een schriftelijke ledenraadpleging. De Algemeen directeur/gemeentesecretaris heeft een link ontvangen met een digitaal stemformulier om namens de gemeente Waalwijk in te stemmen met het VNG-advies om akkoord te gaan met het AZWA, de voortzetting van het IZA en het HLO.Bijlagen
Besluit
1.Instemmen met het voornemen van de Vereniging Nederlandse Gemeenten ( VNG) om het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord ( AZWA), het Hoofdlijnenakkoord Ouderen ( HLO) en de voortzetting van het Integraal Zorgakkoord ( IZA) te ondertekenen namens de gemeenten onder de voorwaarde dat de VNG verder onderhandelt over structureel budget voor gemeenten en de randvoorwaarden.
2. De vrije ruimte bij de stemverklaring te benutten door toevoeging van de inhoudelijke reactie uit bijlage 1. -
B05.OOT
In het kader van de mobiliteitsopgave is door het college een voorkeursrecht gevestigd op twee strategisch gelegen locaties. Dit voorkeursrecht is ingezet om regie te houden op de toekomstige ontwikkeling van deze locaties en om ongewenste speculatie met grondposities te voorkomen. Eerste Zeine 122 t/m 126c Waalwijk wordt door de eigenaar te koop aangeboden. Het college wordt voorgesteld in niet
onderhandeling te treden over de aankoop. De exacte contouren van de toekomstige mobiliteitshub liggen naar alle waarschijnlijkheid meer ten westen van het aangewezen gebied. Onderhandeling en mogelijke aankoop op dit moment te risicovol met het oog op termijn en de verwachte locatie van de mobiliteitshub.Bijlagen
Besluit
1. Om niet in onderhandeling te treden met verkopende makelaar over de aankoop van Eerste Zeine 122 t/m 126c Waalwijk, kadastraal bekend onder; WWK E 4841, WWK E 4839 en WWK E 4840, totaal 5.169 m² groot.
-
B06.OOT
Het bestuur van het Hof van Capelle verzoekt om een uitstel van nog een jaar voor de afronding van de afgesproken landschapsverbetering. Het bestuur onderbouwt in deze brief waarom de extra tijd noodzakelijk is en laat duidelijk zien dat ze in de afgelopen periode niet stil hebben gezeten. Vanuit de gemeente blijft de wens om het gebied nog verder landschappelijk te verbetering en de destijds vrijgemaakte gelden op een juiste manier in het gebied te investeren. Door uitstel te verlenen kan dit doel bereikt worden.
Bijlagen
Besluit
In te stemmen met het verzoek om uitstel te verlenen aan Het Hof van Capelle voor oplevering van de laatste termijn ‘Kwalitatieve verplichting verbetering landschap tot 1 november 2026.
-
B07.OOT
Eerder dit jaar is besloten om de middelen (transformatiemiddelen) voor het versterken van de sociale infrastructuur sociaal ontwikkelbedrijven te reserveren in de begroting ten behoeve van uitvoeringsorganisatie Baanbrekers en betaalbaar te stellen als er een uitvoeringsplan is vastgesteld. De transformatiemiddelen bestaan uit twee onderdelen. Namelijk het impulsbudget en de infrastructurele opslag. Het impulsbudget wordt uitbetaald aan de grootste gemeenten in het samenwerkingsverband (Waalwijk) en de andere middelen worden door iedere gemeente afzonderlijk ontvangen. Er is besloten dat dit plan daarom gezamenlijk opgesteld moet worden met Heusden en Loon op Zand. Dit is inmiddels gebeurd. In de bijlage van dit voorstel is dit plan opgenomen. Door deze middelen in te zetten voor het doel waarvoor ze worden verstrekt kan Baanbrekers de sociale infrastructuur versterken. Dit draagt bij aan de uitstroomkansen van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt.
Bijlagen
Besluit
1. Het uitvoeringsplan Inzet Transformatiemiddelen 2025 – 2034 vast te stellen en het impulsbudget en de transformatiemiddelen versterking sociaal infrastructuur sociaal ontwikkelbedrijven beschikbaar te stellen aan Baanbrekers voor de uitvoering van dit plan;
2. Nu er voor de middelen 2025 geen plannen zijn, deze middelen niet naar Baanbrekers overbrengen als algemene middelen, maar bij de drie gemeenten houden. -
B08.OOT
Volgens het inkoopbeleid dient onderhavige opdracht meervoudig onderhands te worden aanbesteed (een offerteuitvraag aan 3-5 partijen). Om de volgende redenen stellen wij voor om hiervan af te wijken voor de opdracht voor het in stand houden, beheer en onderhoud van het grondwatermeetnet:
1. Koenders heeft een goed geïnstalleerd en werkend grondwatermeetnet in Waalwijk, aanleg vervalt door het gunnen aan de huidige partij (inschatting kosten totaal ca. 100K voor aanleg bij de keuze voor een nieuwe partij, 69 locaties);
2. Bij gunning aan de huidige partij liggen de kosten net boven de aanbestedingsdrempel voor een één op één gunning, de afwijking is daarop financieel beperkt.
3. Er hoeft geen nieuw bestek te worden opgesteld bij gunning aan de huidige leverancier;
4. Er hoeft geen data overgezet te worden van de huidige portal naar een nieuw in te richten portal voor de gemeente;
5. De huidige leverancier heeft voor de gemeente een scherp aanbod neergelegd voor het in stand houden, onderhoud en beheer van het grondwatermeetnet voor de komende periode, kosten worden verlaagd met één op één gunning t.o.v. de huidige overeenkomst.Bijlagen
Besluit
1. Af te wijken van het inkoopbeleid door de opdracht voor het in standhouden, beheer en onderhoud, van het grondwatermeetnet van Waalwijk één op één te gunnen aan de firma Koenders i.p.v. meervoudig onderhands.
-
B50.RNO
De financiële verordening bevat uitgangspunten voor het financieel beleid, alsmede de regels voor het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Waalwijk. Tot de verordening behoren ook de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid en de nota kostentoerekening. Doordat de verantwoordingsgrens in de rechtmatigheidsverantwoording is gewijzigd, moet de bestaande Financiële verordening 2023 worden aangepast. Tevens zijn andere bepalingen uit de financiële verordening, de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid en de nota kostentoerekening nu geactualiseerd. Aan de raad wordt voorgesteld de Financiële verordening 2026 vast te stellen.
Bijlagen
Besluit
Aan de raad voor te stellen:
1. De financiële verordening gemeente Waalwijk 2026 vast te stellen, waarvan deel uitmaken de nota waarderings- en afschrijvingsbeleid en de nota kostentoerekening;
2. De financiële verordening gemeente Waalwijk 2023 in te trekken, met inachtneming van het overgangsrecht uit artikel 31 van de financiële verordening 2026. -
B51.RNO
Om een perceel aan te kunnen sluiten op de riolering moet een aansluitvergunning worden aangevraagd bij de gemeente. Aansluiting op de riolering is verplicht indien er in de straat een voorziening aanwezig is om aan te kunnen sluiten. De beoordeling van de aanvraag gebeurt op
basis van de aansluitverordening riolering. De aansluitverordening moet voldoen aan geldende wetgeving. Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet waren aanpassingen noodzakelijk. Deze aansluitverordening is niet strijdig met het Integraal waterplan Waalwijk, het Omgevingsplan van de gemeente Waalwijk, de bruidsschat, besluit activiteiten leefomgeving en besluit bouwwerken leefomgeving.
Omdat de daadwerkelijke aanleg van de rioolaansluiting op gemeentegrond in opdracht van de gemeente plaatsvindt, worden voor een rioolaansluiting kosten in rekening gebracht bij de aanvrager. De tarieven voor een rioolaansluiting moeten kostendekkend zijn. Aangezien het huidige tarief niet meer kostendekkend is, is op basis van de inkomsten en uitgaven van de laatste 4 jaar een nieuw tarief bepaald.Bijlagen
Besluit
De Raad voor te stellen:
1. De Aansluitverordening riolering Waalwijk 2026 vast te stellen. -
B52.RNO
Het ontwerp van de Omgevingsvisie gemeente Waalwijk heeft van 21 augustus tot en met 1 oktober 2025 voor eenieder ter inzage gelegen. Op het ontwerp zijn door 17 indieners zienswijzen ingediend. Een deel van deze zienswijzen geeft aanleiding tot aanpassingen van het ontwerp. De ontvangen zienswijzen en de reactie daarop (inclusief de meegenomen wijzigingen) staan gebundeld in de Nota beantwoording zienswijzen en ambtshalve wijzigingen. De wijzigingen staan gebundeld in de Staat van Wijzigingen. Deze bijlagen worden aangeboden samen met de Omgevingsvisie gemeente Waalwijk met het verzoek om in te stemmen met de inhoud zodat de stukken met de bijbehorende bijlagen met het raadsvoorstel in routing gebracht kunnen worden naar de raad ter vaststelling op 11 december 2025.
Bijlagen
Besluit
1. De Omgevingsvisie gemeente Waalwijk gewijzigd voor te leggen aan de raad ter vaststelling;
2. In te stemmen dat de Milieueffectrapportage (MER) behorend bij de omgevingsvisie, zonder advies van de Commissie mer, wordt voorgelegd aan de raad als bijlage bij de omgevingsvisie;
3. De raad voor te stellen de volgende stukken in te trekken, omdat deze zijn verwerkt in de Omgevingsvisie gemeente Waalwijk:
a. Structuurvisie Waalwijk 2025 onderscheiden meer verleiden, vastgesteld op 4 februari 2016;
b. Groenstructuurplan 2017, vastgesteld op 21 december 2017;
c. Groenbeleidsvisie Groen Leeft!, vastgesteld op 14 november 2019; ;
d. Bomenbeleid Bomen laten Waalwijk Leven!, vastgesteld op 21 december 2019. -
B53.RNO
De Nota reserves en voorzieningen 2023 is geactualiseerd. Dit leidt tot een beperkt aantal veelal technische aanpassingen. Verder is vastgesteld dat de aan de nota reserves en voorzieningen gekoppelde Nota weerstandsvermogen en risicomanagement gemeente Waalwijk 2015 nog actueel is. Alle reserves en voorzieningen zijn nu integraal getoetst, waarbij bijzonderheden per post zijn aangegeven (in bijlage 5). Conclusie is dat alle reserves en voorzieningen gehandhaafd blijven.
Bijlagen
Besluit
Aan de raad voor te stellen:
1. De nota reserves en voorzieningen 2025 vast te stellen
2. De nota weerstandsvermogen en risicomanagement gemeente Waalwijk 2015 ongewijzigd te blijven toepassen.
3. Op grond van de toetsing van de reserves alle huidige reserves te handhaven. -
B54.RNO
Vanaf verslagjaar 2025 gelden nieuwe regels voor de begroting, verantwoording en accountantscontrole bij gemeenten, provincies en gemeenschappelijke regelingen. De wijzigingen hebben vooral gevolgen voor de rechtmatigheidsverantwoording en de wijze waarop de accountant de jaarrekening beoordeelt.
Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met het concept-controleprotocol Waalwijk 2025;
2. Het concept-controleprotocol ter bespreking voor te leggen aan het auditcomité
3. Na bespreking met het auditcomité het controleprotocol ter vaststelling voor te leggen aan de gemeenteraad. -
B55.RNO
1. Bijgevoegd schetsontwerp Het Groene Toneel voor de Muzenkamer, Landgoed Driessen, voor te leggen aan de buurt.
2. In te stemmen met het versturen van bijgevoegde raadsinformatiebrief.
3. Het schetsontwerp voorafgaand aan een bewonersbijeenkomst op zaterdag 8 november nog niet toe te sturen aan de raad.Bijlagen
Besluit
1. Bijgevoegd schetsontwerp Het Groene Toneel voor de Muzenkamer, Landgoed Driessen, voor te leggen aan de buurt, inclusief sport.
2. In te stemmen met het versturen van bijgevoegde raadsinformatiebrief.
3. Het schetsontwerp voorafgaand aan een bewonersbijeenkomst op zaterdag 8 november nog niet toe te sturen aan de raad. -
B56.RNO
Op 27 april 2024 heeft de raad de motie Sportcampus Waalwijk aangenomen. Met deze brief informeren wij de raad over de wijze waarop het college uitvoering heeft gegeven aan de motie en waarom zij van oordeel zijn dat deze hiermee is afgedaan.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de afdoening motie Sportcampus Olympia.
-
B57.RNO
Op 7 november 2024 besloot de raad om de notitie “Uitgangspunten Landgoed Driessen fase II” vast te stellen als vertrekpunt voor planvorming. Zoals vermeld in het onderliggende raadsvoorstel is hierna weer contact opgenomen met de grote grondeigenaren/marktpartijen in het gebied. Met hen zijn afspraken gemaakt over wat we de komende tijd gaan doen, hoe lang we daar over doen, hoe we dat organiseren en hoe we de daarbij te maken kosten verdelen. Deze afspraken zijn vastgelegd in een intentieovereenkomst. In dit advies belichten wij de belangrijkste punten uit deze overeenkomst. Ook treft u een concept raadsinformatiebrief aan om de raad te informeren over de intentieovereenkomst.
Bijlagen
Besluit
1. Tussen nu en 1 september 2026 gezamenlijk met grondbezittende marktpartijen onderzoeken van de haalbaarheid van Landgoed Driessen fase II.
2. In te stemmen met het instellen van een stuurgroep, waarin namens de gemeente de portefeuillehouder ruimtelijke ordening zitting neemt.
3. In te stemmen met het verdelen van tijdens het haalbaarheidsonderzoek gezamenlijk te maken kosten naar rato van grondbezit.
4. Af te wijken van het gemeentelijk inkoopbeleid 2024 door bij het verlenen van opdrachten aan derden (voor het haalbaarheidsonderzoek) te handelen conform de Gids Proportionaliteit (3e herziening, 1 januari 2022) en de Inkoop- en Onderaannemingsvoorwaarden van Heijmans NV (1 mei 2020) in plaats van onze gemeentelijke inkoopvoorwaarden 2024.
5. De burgemeester te vragen om een volmacht te verlenen aan Heijmans Vastgoed BV. voor het verlenen van opdracht aan derden.
6. Bijgevoegde intentieovereenkomst inzake een haalbaarheidsonderzoek voor Landgoed Driessen fase II te laten ondertekenen.
7. De raad hier middels bijgevoegde raadsinformatiebrief over te informeren. -
B58.RNO
Waalwijk werkt al lange tijd aan de verbetering van het openbaar vervoer. Het creëren van schaalsprong in het openbaar vervoer is een grote strategische opgave. OV-knooppunten worden steeds belangrijker als randvoorwaarde voor woningbouw en economische ontwikkeling. Die zijn weer belangrijk om voldoende draagvlak te creëren en te behouden voor belangrijke functies en voorzieningen, die onze gemeente aantrekkelijk maken om te wonen, werken en verblijven. Met bijgaande brief informeren wij de raad over de ontwikkelingen op het gebied van openbaar vervoer, waarbij de verbanden met de verstedelijkingsopgaven gelegd worden.
Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de Ontwikkelingen in het openbaar vervoer.
-
B59.RNO
In de komende periode werken we aan een nieuw beleidskader voor burgerparticipatie en een bijbehorende participatieverordening. Besluitvorming hierover is voorzien in het najaar van 2026. Het college wordt voorgesteld in te stemmen met de randvoorwaarden zoals inzet en ondersteuning, om te komen tot dit beleid en deze verordening. Daarnaast stellen we voor de gemeenteraad te informeren over het proces en de planning met een raadsinformatiebrief.
Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met het voorgestelde proces om te komen tot een vernieuwd participatiebeleid en participatie verordening.
2. In te stemmen met externe begeleiding tijdens dit proces en hiervoor maximaal 20.000 euro in te zetten.
3. Deze inzet dekken uit het budget bewonersparticipatie (kostenplaats 6608070).
4. De gemeenteraad te informeren over deze aanpak met de bijgevoegde raadsinformatiebrief. -
B60.RNO
De gemeente werkt aan de uitwerking van de vastgestelde visie warmtetransitie. Eén van de belangrijke pijlers daarin is het besparen van energie, waarbij het nemen van isolatiemaatregelen in de gebouwde omgeving prioriteit heeft. Dit is binnen het Uitvoeringsprogramma Duurzaamheid 2024 - 2027 vastgelegd in project nummer 10. Als bijdrage aan de totale programmadoelen is hierin de kern: ‘Het isoleren van woningen leidt tot een besparing in het energieverbruik en een verlaging van de uitstoot van CO2.’ In dit voorstel wordt over de realisatie van de lokale aanpak isolatie geadviseerd.
Middels het Nationaal Isolatie Plan zijn middelen beschikbaar gesteld aan de gemeente Waalwijk die ingezet dienen te worden bij het verbeteren van de slechtst geïsoleerde woningen. Slecht geïsoleerde woningen hebben energielabel D, E, F of G, of minimaal twee slecht geïsoleerde bouwdelen zoals dak, gevel, vloer of ramen. Daarnaast zijn er aanvullende eisen m.b.t. de WOZ waarde van de woning. Door in te zetten op het verder isoleren van de gebouwde omgeving kunnen woningen aardgasvrij-gereed worden gemaakt in de periode tot 2030. Belangrijke pijler is dat iedereen mee moet kunnen doen in de warmtetransitie. In deze aanpak helpt de gemeente eigenaar-bewoners om energie te besparen. Dit verlaagt de energierekening en maakt wonen betaalbaar. In de Lokale Aanpak Isolatie(LAI) richt zich op woningen met een laag energielabel en een WOZ waarde onder de Nationale Hypotheek Garantie grens (peiljaar 2024). De aanpak helpt de meest kwetsbare huishoudens in het nemen van grote isolatiemaatregelen, en daarmee energie te besparen. Middels het opzetten van een subsidieregeling worden financiële drempels weggenomen/verlaagd, zodat eigenaar-bewoners de woning toekomstbestendig kunnen maken.Bijlagen
Besluit
1. Het vaststellen van het Realisatieplan Lokale Aanpak Isolatie en uitvoering te geven aan de daarin voorgenomen besluiten.
2. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de inwerkingtreding en proces rondom de Lokale Aanpak Isolatie. -
B61.RNO
De Septembercirculaire 2025 laat ten opzichte van de Meicirculaire 2025 voordelen zien voor de jaren 2025 tot en met 2029. Het effect van de Septembercirculaire 2025 op het structurele begrotingssaldo is als volgt:
Bedragen x € 1.000
V = Voordeel N = Nadeel 2025 2026 2027 2028 2029
Stand voor Septembercirculaire 2025
V 1.649 V 49 V 365 N 1.859 N 2.212
Effecten Septembercirculaire 2025 V 1.645 V 946 V 775 V 686 V 618
Stand na Septembercirculaire 2025 V 3.294 V 995 V 1.140 N 1.173 N 1.594Bijlagen
Besluit
1. De effecten van de Septembercirculaire 2025 te verwerken in het Najaarsbericht 2025;
2. De raad door middel van bijgevoegde raadsinformatiebrief te informeren. -
B62.RNO
In bijgaande raadsinformatiebrief informeren wij de raad over twee onderwerpen:
1. De tweede prognose jeugdhulp 2025.
2. De doorontwikkeling van het jeugdzorglandschap.Bijlagen
Besluit
1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de tweede prognose jeugdhulp 2025 en doorontwikkeling jeugdzorglandschap.
-
B63.RNO
Met de vaststelling van de Beleidsvisie Grootschalige Opwek Duurzame Energie (GODE) op 7 maart 2024 is duidelijk waar de gemeente grootschalige opwek van zonne- en windenergie mogelijk wil maken en onder welke voorwaarden. Tijdens de raadsinformatiebijeenkomst van 4 september 2025 is kort benoemd dat de gemeente een slagschaduwonderzoek heeft laten uitvoeren voor het beoogde windpark Haven-Ecopark. In bijgaande brief informeren wij de raad nader over dit onderzoek en over de stand van zaken van het windpark.
Bijlagen
Besluit
1. De raad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over onderzoek slagschaduw windpark Haven-Ecopark.
-
B64.RNO
De gemeente Waalwijk stelt een energiesysteemvisie 2050 op, inclusief een warmteprogramma en een bronnenstrategie, als basis voor toekomstbestendige en breed gedragen keuzes in de energietransitie. De startnotitie beschrijft doel, scope, planning en aanpak van dit traject en vormt de basis voor een meervoudig onderhandse aanbesteding van een extern bureau.
Met het vaststellen van de startnotitie wordt het proces bestuurlijk geborgd, krijgen samenwerkingspartners duidelijkheid en wordt de raad tijdig geïnformeerd over de aanpak en vervolgstappen richting de uiteindelijke vaststelling van de visie eind 2026.Bijlagen
Besluit
1. In te stemmen met bijgaande startnotitie energiesysteemvisie 2050
2. De gemeenteraad via bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de startnotitie en de vervolgstappen -
B65.RNO
De gemeenteraad heeft op 30 mei 2024 het bestemmingsplan ‘Waalwijk, Torenstraat 6’ gewijzigd vastgesteld. In dit plan is een regeling opgenomen waarmee de waardevolle boom (gelegen achter de Loeffstraat 117) extra beschermd is tegen het kappen van de boom. In dit voorstel wordt onderbouwd aangegeven waarom de boom toch gekapt moet worden om de gewenste 69 woningen te realiseren. De kosten voor het verplanten van de boom bedragen naar schatting meer dan €200.000. Dit is inclusief bijkomende kosten, die niet direct te maken hebben met het verplanten, denk daarbij aan de aanleg van extra AquaFlow omdat de geplande wadi waar de boom naar toe moet niet kan worden aangelegd. Deze kosten wegen niet op tegen de realistische mogelijkheid dat de boom het na verplanting, binnen 1 tot 3 jaar, niet gaat overleven. Naast het verplanten van de boom is ook bekeken of de boom op de huidige locatie behouden kan blijven, waardoor kap niet nodig is. Helaas is dit mogelijk. Enexis moet onder andere vanwege deze woningbouwontwikkeling een nieuw trafostation (pacto-station) aanleggen. De locatie van dit station is zorgvuldig gekozen en dient er niet alleen voor om de voorliggende ontwikkeling mogelijk te maken, maar draagt ook bij aan de energietransitie, het tegengaan van netcongestie en het creëren van een duurzame en stabiele stroomtoevoer naar de verschillende woningen in deze omgeving. Voor een goede werking van dit station moet deze ook via de inrit langs de Loeffstraat 117 op het tracé gelegen in de Loeffstraat worden aangesloten. Hiervoor moet het tracé vrij van obstakels zijn (vanwege technische eisen en veiligheidseisen bij aanleg en onderhoud). Door de boom en het daarbij behorende wortelpakket is hiervan geen sprake.
Verder wordt in dit advies aandacht besteed aan een binnengekomen brief over dit onderwerp en wordt een voorstel gedaan om de raad te informeren over het voorgestelde besluit.Bijlagen
Besluit
1. Niet in te stemmen met het kappen van de waardevolle boom gelegen achter de Loeffstraat 115 te Waalwijk.
-
B66.RNO
We hebben een verzoek ontvangen van de eigenaren van het agrarisch bedrijf aan Schotse Hooglandersstraat 82 in Waspik om het omgevingsplan voor hun locatie te wijzigen. Het verzoek heeft betrekking op de beëindiging van de melkveehouderij en de realisatie van een extra woning. Hiervoor is een ontwerp TAM-IMRO omgevingsplan opgesteld.
Bijlagen
Besluit
1. Medewerking te verlenen aan de gevraagde ontwikkeling van een bouwperceel voor een woning en wegbestemming van de melkveehouderij op de locatie Schotse Hooglandersstraat 82 te Waspik;
2. Kennisgeving te doen van het voornemen om het omgevingsplan te wijzigen;
3. Het ontwerp-TAM-IMRO omgevingsplan Schotse Hooglandersstraat 82 met planidentificatie NL.IMRO.0867.OPWSPSchHglstr82-ON01 op wettelijk voorgeschreven wijze in procedure te brengen;
4. Met de initiatiefnemers de bijvoegde anterieure overeenkomst te sluiten inzake kostenverhaal;
5. De raad hierover te informeren met de bijgevoegde raadsinformatiebrief. -
B67.RNO
Door de gemeente zijn in 2024 en 2025 kosten gemaakt voor onderzoek naar en ruiming van ontplofbare oorlogsresten. De detectie en ruiming van ontplofbare oorlogsresten is gedaan om de veiligheid van medewerkers te kunnen waarborgen. Alleen gemeenten kunnen door middel van een besluit van de gemeenteraad een beroep doen op het verkrijgen van een suppletie-uitkering (de zogenaamde “bommenregeling”) uit het Gemeentefonds. De suppletie-uitkering is voor gemaakte kosten op het gebied van opsporing, benadering en ruiming van ontplofbare
oorlogsresten. De suppletie-uitkering bedraagt 68% van de gemaakte kosten. Hiervoor dient vóór 1 april 2026 een raadsbesluit te worden verzonden naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het bedrag dat we ontvangen zal onderdeel uitmaken van de meicirculaire 2026 en zal vervolgens worden meegenomen in de begrotingswijziging van het Najaarsbericht 2026.Bijlagen
Besluit
De raad voor te stellen om:
1. Bijgesloten aanvraag voor een suppletie-uitkering uit het Gemeentefonds voor gemaakte kosten in 2025 voor het opsporen van ontplofbare oorlogsresten voor een bedrag van € 36.774,- vast te stellen;
2. Bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een aanvraag in te dienen voor een suppletie-uitkering uit het gemeentefonds ter hoogte van 68% van € 36.744,-, zijnde € 25.006,32 exclusief btw. -
B99.UIT
Bijgaand treft u aan het uitnodigingenoverzicht van 21 oktober 2025 ter bespreking.
Bijlagen
Besluit
1. Zoals besproken in de vergadering.