Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 18 maart 2025

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    Door het vertrek van een lid van de SAR Waalwijk, die er twee termijnen op had zitten, heeft de SAR Waalwijk een sollicitatieprocedure gevolgd. Hieruit is mevrouw van Loon als een geschikte kandidaat gekomen en geselecteerd door de SAR Waalwijk. Zij dragen haar voor, voor benoeming door het college

    Besluit

    1. te besluiten om mevrouw Hannie van Loon te benoemen tot lid van de Sociale Adviesraad Waalwijk
  2. B02.OOT

    De laatste jaren is gebleken dat het huidige model van de ambtelijke organisatie en de sturingsfilosofie die daarin wordt gehanteerd, onvoldoende antwoord bieden op de complexe opgaven waarmee de gemeente Waalwijk wordt geconfronteerd. Hoewel een structuurverandering alleen niet leidt tot de gewenste veranderingen - daarvoor moet vooral ook het gedrag van mensen in de organisatie veranderen - zal een wijziging in de organisatiestructuur wel een en ander in beweging zetten. De gewenste organisatiewijziging houdt in:
    - inrichten van een domeinstructuur (fase 1);
    - herinrichten van de teamstructuur (voortaan: "afdelingen", fase 2);
    - verfijnen van de inrichting van de teams/afdelingen (fase 3).
    De wettelijke regelingen die de organisatiestructuur en ieder bevoegdheden binnen die structuur beschrijven, moeten worden aangepast. Het streven is deze regelingen zo eenvoudig mogelijk te laten zijn, waardoor ze ook beter te begrijpen zijn.


    Vervolgproces 
    Met een aangepaste mandaatregeling blijven we, zoals we gewend zijn, verantwoordelijkheden neerleggen bij de collega’s die erover gaan, passend bij onze sturingsfilosofie. In 2025 gaan we verder aan de slag met het operationaliseren van de ingezette organisatiewijziging waar deze mandaatregeling een bouwsteen van is. Na besluitvorming door uw college wordt de organisatie geïnformeerd over deze aangepaste wettelijke regelingen. Niet alleen over de technische wijzigingen, maar ook wat we verstaan onder de "omgekeerde" mandaatregeling en budgetverantwoordelijkheid. Wat is de reikwijdte hiervan, wat mag je wel of niet zelfstandig besluiten, en wanneer is een besluit van het college of een ander bestuursorgaan nodig. Deze regelingen worden na de zomer geëvalueerd..

    Besluit

    1. het Organisatiebesluit gemeente Waalwijk 2025 vast te stellen.
    2. het Besluit opdracht bevoegdheden door mandaat, volmacht en machtiging gemeente Waalwijk 2025 vast te stellen. (dit besluit wordt ook zo vastgesteld door de burgemeester, voorzover het haar bevoegdheden betreft)
    3. de Budgethoudersregeling gemeente Waalwijk 2025 vast te stellen.
    4. de onder 1 tot en met 3 genoemde regelingen vast te stellen onder voorbehoud dat de Ondernemingsraad over deze regeling en besluiten positief adviseert; als de OR dat doet, worden deze besluiten geacht definitief te zijn.
  3. B03.OOT

    Er is een principe-verzoek ingediend voor de locatie Tilburgseweg 1 te Spang-Capelle voor de realisatie van 300 a 350 modulaire woningen voor een periode van maximaal 30 jaar. Dit plan heeft veel media aandacht gekregen en wordt door de gemeenteraad gevolgd. Daarom ontvangt u dit voorstel waarin we af willen wijken van de normale procedure bij principe-verzoeken. Normaal wordt het ambtelijk advies direct aan de verzoeker verzonden, zonder collegebesluit. Nu vragen we u om hierin een standpunt te nemen.

    Besluit

    1. Het ingediende principe-verzoek Tilburgseweg 1 te Sprang-Capelle af te wijzen

  4. B04.OOT

    Op 18 december heeft het college het besluit genomen om een voorkeursrecht te vestigen op de eigendommen in het plangebied De Els e.o.
    Alle belanghebbende zijn de dag na dit genomen besluit per aangetekende brief geïnformeerd over dit besluit.
    Doordat dit besluit genomen is rust er een aanbiedingsplicht op het eigendom en dienen eigenaren bij het voornemen tot verkoop van hun eigendom aanbieden aan het college om te vragen of zij gebruik willen maken van het gevestigde voorkeursrecht.
    De eigenaar van het appartementsrecht, plaatselijk bekend als, De Els 20 te Waalwijk, heeft zijn winkelruimte al enige tijd te huur (leeg) staan bij een makelaar.
    De makelaar heeft het college een brief gestuurd waarin wordt gevraagd of de gemeente belangstelling heeft voor de winkelunit.
    Het te koop aangeboden object valt binnen het te slopen en verder te ontwikkelen deel van het ontwikkelingsplan. Voor de uitvoering van het ontwikkelingsplan is aankoop noodzakelijk.

    Besluit

    1. In te stemmen om de onderhandelingen op te starten met de eigenaar van De Els 20 in Waalwijk.

  5. B05.OOT

    Sinds 2020 is de gemeente in gesprek met de grondeigenaar over grondaankopen in het gebied tussen
    de Capelsehaven en de Kerkvaartsehaven.
    In 2021 is overeenstemming bereikt over de aankoop van 569 m² grond ten behoeve van de verbetering
    van de Polanenweg. Vervolgens zijn er aanvullende gesprekken gevoerd met de eigenaar, waarin hij heeft
    aangegeven bereid te zijn circa 8 hectare grond te verkopen tegen een prijs van €11 per m².
    Deze vraagprijs is marktconform en kan worden onderbouwd met een taxatierapport
    Aankoop van deze grond past binnen het beleid voor aankopen van ruilgrond
    Er staan geen ontwikkelingen gepland voor deze locatie.

    Besluit

    1. in te stemmen met de aankoop van de percelen, WPK N 469 (55.356 m²) en WPK N 468 (25.375 m²) tegen marktwaard (€11,= /m²). Totale koopsom: € 888.041,=
    2. de gronden te verantwoorden onder de materiële vaste activa (cultuurgrond) en de rentelasten worden meegenomen in de eerstvolgende bijstelling van de kapitaallasten voor de begroting
  6. B50.RNO

    De fractie Samen Waalwijk heeft schriftelijke vragen gesteld m.b.t. de parkeeroverlast in de wijk Baardwijk. In dit voorstel ligt de beantwoording van deze vragen ter besluitvorming voor.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie Samen Waalwijk met betrekking tot de parkeeroverlast in Baardwijk.

  7. B51.RNO

    De fractie van de SGP heeft het college vragen gesteld op basis van artikel 47 van het Reglement van Orde m.b.t. Drama Dakenstroom.

    Besluit

    1. In te stemmen met bijgaande beantwoording m.b.t. Drama Dakenstroom.

  8. B52.RNO

    Via deze raadsinformatiebrief informeren wij de gemeenteraad over de stand van zaken over de verandering in de GGA-aanpak en de digitale informatiebijeenkomst op 31 maart 2025 over de GGA Loonse en Drunense Duinen.

    Besluit

    1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de GGA’s en te informeren over de digitale informatiebijeenkomst op 31 maart 2025 over de GGA Loonse en Drunense Duinen.
  9. B53.RNO

    Tijdens de behandeling van het IUP 2025-2028 is toegezegd om de raad over de voortgang van het IUP-project Kerkstraat, Van der Duinstraat en Raadhuisstraat Sprang-Capelle eenmalig te informeren zodra het concept definitief ontwerp ter inzage wordt gelegd. In deze raadsinformatiebrief informeren wij de gemeenteraad over de voortgang van dit project en de geplande vervolgstappen.

    Besluit

    1. Instemmen met raadsinformatiebrief
  10. B54.RNO

    In augustus 2024 is op zwembad Zidewinde door toezichthouders van het Sportbedrijf geconstateerd dat het zogenaamde ‘doorzicht’ (klasse 1 parameter in de wetgeving) niet meer voldoende was. Dit houdt in dat toezichthouders de bodem van zwembad Zidewinde steeds slechter konden zien door vertroebeling van het water. Hierdoor ontstaat een verhoogd risico op het niet tijdig constateren van een drenkeling. 


    Conclusie na analyse installatie 
    Na een zorgvuldige analyse van de installatie blijkt dat de filtercapaciteit niet meer toereikend is om een heel seizoen – zonder een beperking op bezoekersaantallen – veilig open te blijven. Er bestaat een verhoogd risico dat door veelvuldig gebruik van het zwembad de filters verzadigd raken en het zwembad moet sluiten. Er is een verlaagde maximalisering van het aantal bezoekers nodig om dit moment voor te blijven en de veiligheid te waarborgen.

    Besluit

    1. Het bezoekersaantal voor het recreatief/vrijzwemmen op Zwembad Zidewinde in 2025 te maximaliseren tot 750 per dag (exclusief het banenzwemmen in de ochtend);
    2. Geen gebruik te maken van een extra filterinstallatie en buffervat aanvullend op de huidige filterinstallatie;
    3. De verkoop van toegangsbewijzen uitsluitend online (met e-tickets) te laten plaatsvinden om de bezoekersstroom te kunnen reguleren;
    4. Het te verwachten tekort aan inkomsten voor zwembad Zidewinde, i.r.t. het beperkte bezoekersaantal, aan de raad te melden middels het Najaarsbericht 2025;
    5. De raad hierover te informeren middels bijgesloten raadsinformatiebrief.
  11. B55.RNO

    We stellen voor om gebruik te maken van het aanbod van Hotel Waalwijk om de opvang in het hotelgebouw aan de Bevrijdingsweg 1 in Sprang-Capelle met twee jaar te verlengen. Zo kunnen we blijven voldoen aan onze regionale toezeggingen. Daarnaast is de behoefte aan opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen en statushouders onverminderd groot. Hetzelfde geldt voor de druk op de asielketen. Met de inzet van het hotel hebben we de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het oplossen van deze problemen. De opvangorganisatie staat en de opvang verloopt voorspoedig. We werken aan een alternatieve locatie voor opvang, maar dit kost tijd.

    Besluit

    1. In te stemmen met de verlenging van de opvang van Oekraïense vluchtelingen en statushouders in het hotelgebouw aan de Bevrijdingsweg 1 in Sprang-Capelle voor de duur van 1 jaar. De nieuwe einddatum wordt 12 september 2026, met de mogelijkheid tot een jaar verlengen tot 12 september 2027;
    2. Wethouder Schuijffel te mandateren om definitieve afspraken te maken met Hotel Waalwijk en overeenkomsten te sluiten met betrokken samenwerkingspartners die we inzetten in deze opvanglocatie;
    3. In te stemmen met de aangepaste raadsinformatiebrief zodat deze verzonden kan worden.
  12. B56.RNO

    Naar aanleiding van de Verenigde Vergadering op 25 januari 2025 is afgesproken om de gemeenteraad periodiek en gelijktijdig te informeren over de ontwikkelingen in de jeugdzorg. Driemaal per jaar wordt door de Regio Hart van Brabant een prognose met betrekking tot de jeugdhulp uitgebracht. Middels de prognose voorspellen we de verwachte jeugdhulpkosten voor het betreffende kalenderjaar. Deze informatie gebruiken we om de gemeenteraad te informeren.

    Besluit

    1. De gemeenteraad middels bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de 3e prognose jeugdhulp.
  13. B57.RNO

    Zoals in de genoemde college- en raadsvoorstellen omschreven is het nodig een voorkeursrecht te vestigen op het plangebied De Els en omgeving. Om betere omstandigheden te creëren voor de uitvoering van haar - maatschappelijk en bestuurlijke - ambities kan de gemeente het instrument van het voorkeursrecht inzetten. Het college heeft dit besluit reeds op 14 maart 2025 genomen en wordt met dit besluit bevestigd.

    Besluit

    Op 14 maart heeft het college besloten om:
    1. De raad voor te stellen om het besluiten van 27 februari 2025 tot het vestigen van voorkeursrecht De Els en omgeving wordt ingetrokken;
    2. De raad voor te stellen om opnieuw voorkeursrechtsrecht te vestigen op het plangebied De Els en omgeving.

  14. B99.UIT

    Bijgaand treft u aan het uitnodigingenoverzicht tbv de collegevergadering van 18 maart 2025.

    Besluit

    Zoals in de vergadering besproken.