Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Collegevergadering PUBLICATIE

dinsdag 16 april 2024

09:30 - 12:30
Toelichting

Hier vindt u de openbare collegebesluiten, met daarbij de bijbehorende bijlagen.

Agendapunten

  1. B01.OOT

    De gemeente Waalwijk int jaarlijks de bijdrage voor de Bedrijven Investeringszone Waalwijk Centrum (BIZ). En kent deze na aftrek van 2,5% perceptiekosten in de vorm van een subsidiebeschikking toe aan de Stichting BIZ Waalwijk Centrum. Vaststelling van de beschikking door het college geschiedt volgens de afspraken zoals onderling overeengekomen in de Uitvoeringsovereenkomst BIZ. De subsidie wordt voor 95% uitgekeerd middels een bevoorschotting in 4 termijnen. De laatste 5% wordt verrekend bij de eindafrekening na afloop van het subsidiejaar.

    Besluit

    1. In te stemmen met een subsidiebeschikking van € 253.500 voor het jaar 2024 aan de Stichting BIZ Waalwijk Centrum conform de ingediende begroting.

  2. B02.OOT

    In het door de raad, op 15 oktober 2020, vastgestelde Integraal Waterplan Waalwijk 2021-2024 is een stimuleringsregeling opgenomen om hemelwater van particuliere terreinen af te koppelen van gemengde rioolstelsels. Het bedrag wat aan subsidie verstrekt kon worden bedroeg € 250.000,-- per jaar. In de periode tot eind 2023 is gebleken dat het beschikbaar gestelde bedrag erg ruim was. Ook liepen de regenwatercoaches bij de aanvragen tegen 'belemmerende drempels' aan, waardoor een aanpassing van de regeling gewenst is. In de bijlage is een totaal overzicht gegeven van de aanpassingen.
    Door de aanpassingen van de regeling moet het voor onze inwoners en bedrijven makkelijker en aantrekkelijker worden om te voldoen aan de eisen die gesteld worden in de stimuleringsregeling, terwijl de originele doelen van de stimuleringsregeling stand houden. Namelijk het ontlasten van de gemeentelijke riolering, het verkleinen van de kans op wateroverlast en het klimaat robuust maken van onze gemeente.

    Besluit

    1. De 'Subsidieregeling stimulering afkoppelen hemelwater van de riolering' vast te stellen.

  3. B03.OOT

    De gemeente verwerkt in een aantal processen politiegegevens. Volgens de wet politiegegevens en de regeling periodieke audit politiegegevens moet eens in de vier jaar een externe audit worden gehouden. Deze heeft plaatsgevonden over het jaar 2021. De auditor heeft destijds enkele verbeterpunten geconstateerd, deze zijn opgepakt. In 2022 heeft een interne audit plaatsgevonden. Volgens de hiervoor genoemde regeling hoeft dit interne het rapport niet naar de Autoriteit Persoonsgegevens worden gestuurd.
    Voorgesteld wordt dat de organisatie aan de slag gaat met de verbeterpunten.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het Rapport interne audit WPG ingevuld door IC versie 20022;
    2. de organisatie op te dragen met de verbeterpunten aan de slag te gaan, zoals beschreven in het verbeterplan TLTH 2022.

  4. B04.OOT

    In 2015 is in de gemeente Waalwijk succesvol een project afgerond waarin een aantal mensen met een begeleidingsvraag tijdelijke woonruimte kreeg aangeboden, mensen die anders dakloos dreigde te worden. Na de pilot is het project structureel geworden, onder de naam Acute huisvesting met begeleiding. Hiervoor worden jaarlijks 5 woningen ter beschikking gesteld door Casade en stelt de gemeente zich garant voor de invulling van de ondersteuningsvraag. Op initiatief van Baanbrekers zijn deze afspraken geactualiseerd.

    Besluit

    1. In te stemmen met het geactualiseerde convenant Acute huisvesting met begeleiding;
    2. Wethouder Dilek Odabasi te machtigen om de afspraken namens de gemeente Waalwijk te ondertekenen.

  5. B06.OOT

    De VRMWB zorgt, sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak, voor de coördinatie en eerste opvang van Oekraïense vluchtelingen. De manier waarop de gemaakte kosten gedeclareerd kunnen worden is gewijzigd. De aangesloten gemeenten dienen een machtigingsformulier te ondertekenen waarin we de VRMWB machtigen om de voor de regio gemaakte kosten voor coördinatie en eerste opvang te kunnen declareren. Dit voorstel is daarmee een administratief voorstel.

    Besluit

    1. De VRMWB te machtigen om namens de gemeente Waalwijk kosten te declareren binnen de ‘Bekostigingsregeling samenwerkingsverbanden opvang ontheemden Oekraïne door regionale openbare lichamen’.

  6. B07.OOT

    De gemeenten binnen Hart van Brabant (Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en Waalwijk) werken samen op het gebied van het integraal (bestuurlijk) toezicht en handhaving en hebben hiervoor een bestuurlijk interventieteam opgericht (BIT Hart van Brabant). Dit bestuurlijk interventieteam voeren themagericht -o.a. mensenhandel, vuurwerk, autoverhuurbranche, bedrijventerreinen- bestuursrechtelijke controles uit, waarbij de gemeenten gebruik maken van elkaars toezichthouders. Dit gebeurt momenteel met tijdelijke aanwijzingsbesluiten. Het is echter wenselijk om hierin te voorzien door de toezichthouders en de coördinator aan te wijzen als toezichthouders van de deelnemende gemeenten.

    Besluit

    1. Het “Aanwijzingsbesluit toezichthouders en coördinator Bestuurlijk Interventieteam (BIT) Hart van Brabant” vast te stellen.

  7. B08.OOT

    Deze administratieve wijziging betreft 17 wijzigingen die verschuivingen bevatten tussen verschillende lastenbudgetten binnen hetzelfde beleidsveld.
    a)
    Van het opleidingsbudget wordt € 251.608 herschikt en functioneel per team geboekt. Dit is budgettair neutraal.
    Het budget studiekosten wordt bij de Directie overgeboekt van de kostenplaats Directie naar de kostenplaats Overige kosten Directie en dit is budgettair neutraal.
    b)
    Het budget strategische opleidingen wordt incidenteel afgeraamd met € 84.033 en voor € 68.048 ingezet voor Vanzelfsprekend Waalwijk en voor € 15.985 als bijdrage aan de campagne arbeidsmarktcommunicatie. Voor deze campagne is totaal € 50.000 nodig, waarvan ook nog € 34.015 uit het budget algemene opleidingskosten afkomstig is.
    c)
    Bij de kadernota 2024 zijn er extra structurele middelen toegekend (€ 250.000) voor ICT. Deze is in de begroting volledig verwerkt op 6022240. Van deze € 250.000 hoort € 100.000 thuis op ‘6022200 Servers’. Met deze wijziging wordt dit verwerkt en is verder budgetneutraal.
    d)
    Overboeken inhuurbudget vanuit de knelpuntenpot voor de tijdelijke inhuur junior financieel adviseur voor ondersteuning beheersmatige taken tot en met mei 2024. Conform DT advies 2023-057724.
    e)
    Omzetten van een deel van het salarisbudget naar inhuurbudget vanwege tijdelijke invulling tot en met eind maart 2024 van de teammanager Financiën & Inkoop. Conform TM besluit 2023-052149.
    f)
    Met ingang van de CAO gemeenten 2023 bestaat er een regeling vervroegd uittreden (RVU). Daarvoor is bij de jaarrekening 2023 een voorziening getroffen. Verwachting is dat er jaarlijks op grond van de arbeidsvoorwaarden € 50.000 aan de voorziening moet worden toegevoegd. Om dit apart zichtbaar te houden, komt budget over van algemeen budget arbeidsvoorwaarden.
    g)
    Voor de activiteitencommissie worden lasten nu verspreid over andere begrotingsposten geboekt. Daarom wordt nu door herschikking met andere budgetten een afzonderlijk budget in de begroting opgenomen.
    h)
    Budget bedrijfsarts is extern advies en ondersteuning, op die kostensoort hoort het budget te staan; budget 2024 staat nu nog op overige personeelskosten.
    i)
    Het budget van pikettoelage wordt nu begroot op overhead maar moet begroot worden op Team Leefbaarheid, toezicht en handhaving. Voor Team Buitendienst wordt het budget voor wachtgeld/ storingsdienst overgeboekt naar kostensoort pikettoelage.
    j)
    De salarislasten van de teammanagers behoren tot de overhead. Momenteel worden 4 teammanagers ingehuurd: TFIN, THRM. TMAO en TWYZ. In de begroting zitten budgetten op basis van de B2-staat / salarissen. Bij inhuur of die functies voor 6 of 9 maanden, wordt 6/12 of 9/12 ingezet ter dekking van de inhuur ten laste van de knelpuntenpot. Conform DT advies 2024-010215
    k)
    Vanaf 1 juli 2023 wordt het beheer van onze verzekeringsportefeuille niet meer uitbesteed aan Senso maar overgedragen aan THRM waardoor er een vacature ontstaat voor een Juridisch Medewerker Civielrecht . Met deze wijziging wordt dit verwerkt en is verder budgetneutraal. Conform DT advies 2024-012725.
    l)
    Deze overheveling betreft de rente van een langlopende geldlening dit is afgesloten in januari 2024 en wordt van de stelpost overgezet naar de rente kostensoort.
    m)
    Het budget van werving & selectie wordt met deze administratieve wijziging op een aparte kostenplaats geboekt om deze inzichtelijker te maken.
    n)
    Overboeken gedeelteTransformatiebudget duurzame verschuiving van overige goederen en diensten naar inhuur TMAO.
    o)
    Door het vertrek van de organisatie-ontwikkelaar worden er een aantal taken overgenomen door een senior HRM adviseur. Met deze wijziging wordt een gedeelte aan salarisbudget structureel overgeboekt van de directie naar team HRM. Conform DT advies 2023-052782.
    p)
    Het budget van Traineeship Toekomst van Brabant staat op kostensoort 435101 Ingeleend Personeel maar dit hoort op kostensoort 435102 Inhuur Directie geboekt te worden. Met deze wijziging wodt dit gecorrigeerd.
    q)
    Een verbindingsregisseur zorg & veiligheid aan te stellen voor de duur van 1 jaar en de kosten van € 108.000 te dekken uit de bestaande middelen voor de koers sociaal domein. Conform Collegevoorstel 2023-061482.

    Besluit

    1. De tweede administratieve wijziging 2024 vast te stellen.

  8. B50.RNO

    Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft aan onze gemeente gevraagd om voor de opvang van 20 extra statushouders te zorgen. Hier heeft het college mee ingestemd. Met de bijgevoegde raadsinformatiebrief brengen we de raad op de hoogte van dit besluit.

    Besluit

    1. De gemeenteraad met bijgaande raadsinformatiebrief te informeren over de opvang van 20 extra statushouders in voormalig NH-hotel.

  9. B51.RNO

    De fractie van Samen Waalwijk heeft schriftelijke vragen gesteld m.b.t. de vaccinatiegraad in de gemeente Waalwijk. In dit voorstel ligt de beantwoording van deze vragen ter besluitvorming voor.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fractie van Samen Waalwijk met betrekking tot de vaccinatiegraad.
  10. B52.RNO

    Binnen de gemeente Waalwijk werken team vergunningverlening en belastingen (VVB) en team leefbaarheid toezicht en handhaving (LTH) samen binnen de gebieden vergunningverlening en toezicht en handhaving van de Omgevingswet/Wabo-taken. In 2024 is de Omgevingswet in werking getreden, maar in 2023, het jaar waar het jaarverslag op ziet, betrof het nog de Wabo. Jaarlijks wordt het uitvoeringsprogramma van het afgelopen jaar geëvalueerd in een jaarverslag. Hiermee leggen we verantwoording af over de uitvoering van ons VTH-beleid in 2023. Dit jaarverslag over 2023 ligt nu voor.
    De volledige versie van het jaarverslag VTH 2023 vindt u in de bijlagen, tevens als de raadsinformatiebrief. Op grond van de Verordening systematische toezichtinformatie Noord-Brabant wordt een afschrift van dit document na vaststelling aan de provincie verstuurd.

    Besluit

    1. het jaarverslag vergunningverlening, toezicht en handhaving 2023 vast te stellen;
    2. de provincie Noord-Brabant vanuit haar rol als toezichthouder een afschrift van het jaarverslag te sturen;
    3. de raad te informeren middels bijgevoegde raadsinformatiebrief
  11. B53.RNO

    Als gevolg van de wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (Wgr) dienen alle gemeenschappelijke regelingen vóór 1 juli 2024 te worden gewijzigd. De wetswijziging heeft tot doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken.
    De gemeenteraad van Waalwijk heeft op 21 december 2023 besloten geen zienswijze in te dienen ten aanzien van de Ontwerpregeling voor de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart van Brabant.
    Het Algemeen Bestuur van de GGD Hart voor Brabant is op 22 maart 2024 akkoord gegaan met de definitieve Ontwerpregeling GR GGD Hart voor Brabant.
    De ingediende zienswijzen door deelnemers van de GR GGD Hart voor Brabant zijn bijgevoegd in bijlage 2. Twee zienswijzen zijn door het Algemeen Bestuur van de GGD Hart voor Brabant niet overgenomen. De zienswijze betreffende de inwonerparticipatie is wel overgenomen en resulteert in een nieuw artikel ( art. 13).

    Besluit

    De raad voor te stellen om
    1. de Gemeenschappelijke Regeling GGD Hart voor Brabant 2024 inclusief wijzigingen vast te stellen.

  12. B54.RNO

    Als gevolg van de wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen ( Wgr) dienen alle gemeenschappelijke regelingen vóór 1 juli 2024 te worden gewijzigd. De wetswijzing heeft tot doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen te versterken.
    De gemeenteraad van Waalwijk heeft op 21 december 2023 besloten geen zienswijze in te dienen ten aanzien van de Ontwerpregeling voor de Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant MWN.
    Na ontvangst van akkoord van 2/3 van de deelnemende gemeenten kan de Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant MWN definitief worden vastgesteld.

    Besluit

    1. Vaststellen van het definitieve wijzigingsvoorstel van de Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant Midden-West-Noord;
    2. de raad voor te stellen om het definitieve wijzigingsvoorstel van de Gemeenschappelijke Regeling RAV Brabant Midden-West-Noord vast te stellen.

  13. B55.RNO

    De fracties SGP en Groenlinksaf hebben schriftelijke vragen gesteld met betrekking tot de aanleg van laadpleinen in Waalwijk. In dit voorstel ligt de beantwoording van deze vragen ter besluitvorming voor.

    Besluit

    1. In te stemmen met de beantwoording van de art. 47 vragen RvO van de fracties SGP en Groenlinksaf met betrekking tot de aanleg van laadpleinen in Waalwijk.

  14. B56.RNO

    Op grond van artikel 25, lid 1 van de Leerplichtwet 1969, moet het college jaarlijks verslag uitbrengen aan de raad over het gevoerde leerplichtbeleid. In de bijlage treft u het jaarverslag leerplicht schooljaar 2022-2023 aan. Het jaarverslag bevat de resultaten van de activiteiten van de leerplichtambtenaren in het verslagjaar en bevat informatie over een aantal gerelateerde onderwerpen en de belangrijkste ontwikkelingen. Het jaarverslag wordt met een raadsinformatiebrief ter kennisgeving aan de raad aangeboden. Naast het aanbieden van het jaarverslag informeren wij de raad in het 3e kwartaal met een verkenning van de prestaties van Waalwijk op het gebied van Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten in het schooljaar 2022-2023 welke vergeleken worden met informatie uit omliggende gemeenten en andere vergelijkbare gemeenten in Nederland.

    Besluit

    1. Het jaarverslag leerplicht van het schooljaar 2022-2023 vast te stellen; 
    2. De raad middels bijgevoegde raadsinformatiebrief informeren over dit verslag; 
    3. De raad dit jaar informeren met een verkenning van de prestaties van Waalwijk op het gebied van Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten in het schooljaar 2022-2023 welke vergeleken worden met informatie uit omliggende gemeenten en andere vergelijkbare gemeenten in Nederland.

  15. B57.RNO

    De stichting Cornu Copiae is een muziekvereniging, eigenaar van het clubgebouw en huurder van de ondergrond aan de Olympiaweg 16 in Waalwijk.
    De ondergrond is eigendom van de gemeente en wordt verhuurd aan Cornu Copiae.
    Het clubgebouw is eigendom van Cornu Copiae en hiervoor is een recht van opstal gevestigd op het perceel.
    Recent heeft Cornu Copiae besloten om te stoppen met de stichting en als gevolg daarvan is er overleg geweest met de gemeente over de lopende huurovereenkomst en het gevestigde recht van opstal.
    Na overleg heeft Cornu Copiae de gemeente een voorstel gedaan om de overeenkomsten te ontbinden en het gebouw over te dragen aan de gemeente tegen een vergoeding.

    Besluit

    De raad voor te stellen om
    1. Een krediet te voteren voor de aankoop van het pand met de kadastrale gegevens WWK00 E 4518 voor een bedrag van € 65.000;
    2. de hieruit voortvloeiende jaarlijkse kapitaallasten van € 5.308 en exploitatielasten van € 8.000 ten laste van het begrotingsresultaat te brengen;
    3. In te stemmen met de 12e begrotingswijziging 2024.

  16. B59.RNO

    In de Nota van Uitgangspunten voor de begroting 2025 wordt rekening gehouden met de ramingen voor lonen en prijzen 2025 van het Centraal Planbureau (CPB) uit het Centraal Economisch Plan (februari 2024), aangezien deze door het rijk ook worden gehanteerd bij de meicirculaire 2023.
    Ten opzichte van de Nota van Uitgangspunten begroting 2024 is de verwachting voor de indexering van de lonen lager (van 4,5% naar 3,3%). Hierbij moet de aantekening worden gemaakt dat de effecten van de onlangs gesloten CAO gemeenten 2024 (structureel extra 0,56% ten opzichte van de eerder geraamde 4,5%) via het Voorjaarsbericht 2024 structureel in de meerjaren begroting zijn verwerkt. De indexering van de prijzen is lager als voor de begroting 2024, deze daalt van 5% naar 3,5%.
    Voor 2025 wordt daarom voorgesteld de budgetsubsidies voor 70% loongevoelig en 30% prijsgevoelig op basis van de CPB-ramingen te laten zijn. Overige subsidies volgen de prijsindex 2025 van het CPB. Voor budgetsubsidies wordt dat dan 70% van 4,4% + 30% van 3,5% = 4,13 %, afgerond 4,15%. Voor overige subsidies is dat voor 2025 3,5% (= prijsindex). Op grond van de meest actuele marktverwachtingen van experts is de rente ten opzichte van 2024 licht gewijzigd: rente kort geld (kasgeld) van 3,5% naar 3,75% en rente lang geld (leningen) van 3,25% naar 2,75%.
    Een verdere toelichting op hoofdlijnen is opgenomen in het raadsvoorstel.

    Besluit

    De gemeenteraad voor te stellen om:
    1. De uitgangspunten zoals die zijn vermeld in de bij dit voorstel behorende Nota van Uitgangspunten voor de samenstelling van de Begroting 2025 vast te stellen.

  17. B99.UIT

    Bijgaand treft u aan het uitnodigingenoverzicht van 16 april 2024 ter bespreking.

    Besluit

    Zoals besproken in de vergadering.